söndag 2 maj 2010

Gnäll och gnabb

Jag har aldrig haft ont av att vara singel då jag trivs själv och har lätt för att fylla dagarna med aktiviteter på egen hand. Att träffa någon som man trivs med är självklart en bonus i livet och jag ser fram emot den dagen, men under tiden njuter jag av en dag i taget.

Inatt på Butlers och under dagen på Överby och Plus har jag X antal gånger blivit påmind om varför jag är skeptisk till förhållanden. Det är sååå många som bara gnäller på varandra och gnabbas för minsta lilla. På Butlers "glömmer" en del bort sina partners och visar intresse för nya personer, andra är svartsjuka, grovhånglar eller bråkar. Spännande.
Var på Överby med farfar i förmiddags och där såg jag nog fyra par som var irriterade på varandra för att de inte kom överens om vad de skulle äta, vilka chips de skulle ha, att den ene gick för långsamt/för snabbt osv. På Plus tog damen för lång tid på sig i duschen, pappan hade såklart glömt att lägga ner barnens handduk, som vanligt hade frugan kört för långsamt och mannen tagit på barnen fel kläder. Suck, stön och stånk. Jag trodde det skulle vara roligt att leva tillsammans och framförallt kul att hitta på saker med sina barn. Skrämmande... alla verkar galet stressade och det verkar som att allt görs för att det är måsten och inte för att det är kul eller mysigt. Så vill jag ALDRIG få det. Då sitter jag hellre själv i soffan med det godis jag vill ha, ser på den filmen jag vill och duschar så länge jag behöver.

För att inte kallas bitter får jag tillägga att jag vet att inte alla har det så här. Vissa uppskattar varandra och accepterar att man inte har exakt samma smak och inställning till saker och det är grymt bra. Det är så det ska vara! Ge och ta! Tips från Dr Papp....

En helt annan sak innan jag avslutar.
I affären mötte jag mitt ex och han hade med sig sitt "plastbarn". Vi pratade lite utanför kassan och hon fick syn på min godispåse. Här är en ungefärlig återgivelse av vår konversation
- Det där får man inte äta idag.
Jag: Jag vet, men jag åt inget igår och då tänkte jag ha min lördag idag. Får jag det?
- , så kan man ju inte göra.
Jag: Ojdå, då får jag ställa påsen i skåpet och äta det nästa lördag då?
- Mmm, fast egentligen så ska du inte det heller... du borde inte äta det alls. Det är socker och det är inte bra för dig... du ska inte äta socker och sånt.
Jag: , det har du i och för sig rätt i. Jag får laga mat istället.
- Det ska vi med. Pannkakor med socker på.

Jag som trodde hon var en duktig, kunnig flicka som var insatt i näringslära. Tydligen tyckte hon bara att jag inte skulle smocka. Trotsade henne och har ätit upp hela påsen! Och gott var det!

Inga kommentarer: