fredag 23 juli 2010

Speedträna med gummiband - Fitness

Denna veckan har det varit väldigt lugnt på jobbet och jag förutspådde att det skulle bli det även idag och packade därför ner träningskläder för att knö in en träningstimme i schemat.
För att få lite variation och nytändning tog jag med mig senaste numret av Fitness Magazine och gav mig i kast med deras lunchprogram - Speedträna med gummiband!
Uppvärmning 6 minuter på crosstrainern var i minsta laget men jag hade bestämt mig för att följa programmet till punkt och pricka.
Övning 1 - rumpkick; liggandes på mage drar man hälarna mot sin rumpa och gummibandet utgör ett motstånd. Kändes helt ok, skonsam variant och lätt att förstå.
Övning 2 - utfall med rotation; what? Var blir effekten om jag står med ett spänt gummiband framför mig och sedan gör ett utfall framåt och roterar? Gummibandet slackar ju? Jag avvek från programmet och gjorde utfall med medicinboll istället.
Övning 3 - halvstående rodd; en lätt övning som kändes på rätt ställen, ryggmuskulatur & bål.
Övning 4 - ryggresning med latsdrag; gummibandet fästes i en ribbstol en bit framför dig och sedan drog man armarna bakåt i en latsdrag samtidigt som man gjorde en ryggresning från liggande position. Behaglig men kändes väldigt mycket i mina axlar. Tror dock att det beror på mig och inte på övningen. Jag koppplar alltid på axlarna! Suck!
Övning 5 - crunches med gummiband; gummibandet är fäst i en ribbstol bakom kroppen, sedan gör man en crunch medan man håller i gummibandet. Ingen hit! Jag fick ont i nacken och blev bromsad i min situpsrörelse på ett obekvämt sätt.
Övning 6 - axelflax (?); stå på gummibandet och gör ett axellyft åt sidan. so far so good men varför ska man hela vägen upp till raka armar ovanför huvudet? Är det inte andra muskler osm kopplas på då?
(Jag gav i varje fall programmet en chans... alla kläder på tork efter gårdagens tvätt resulterade i en blandad, skum outfit. Tur att det bara var två andra tränande på gymmet, hihihi)

Passet är tänkt som ett tempopass där rörelserna ska utföras snabbt och explosivt. 20-30 repetitioner i 2 set med endast 15 sek vila emellan. Jag hade svårt för detta då jag är inrutad i att arbeta kontrollerat och lugnt i hela rörelsebanan.
Detta lunchpass får därför endast 2 solar av 5 möjliga!

Tror att jag ska bläddra igenom lite gamla Fitnesstidningar och testa de tidigare passen. Kanske hittar man någon ny favorit!!

Inga kommentarer: