torsdag 15 juli 2010

Träningskort

En av de bloggarna jag följer heter SPARK I BAKEN (http://www.sparkibaken.se/) och i början av veckan läste jag där ett inlägg om träningskort. Jag anmälde mig till utlottningen av en kortlek men då jag inte brukar ha tur och verkligen blev sugen så letade jag upp sidan på nätet och klickade hem en egen.

Extra roligt är att det är en sida som heter http://www.alltforvansterhanta.se/ som säljer dem.

Korten är lika stora som vanliga kortlekskort och varje kort visar en övning. Varje paket innehåller 26 eller 56 kort. Korten är indelade i olika färger där t.ex gröna kort visar övningar för bålen. Man kan själv bestämma hur man vill använda dem men några förslag som ges är;
  • Blanda och dra X antal kort. Övningen som visas ska du sedan köra i 1 minut.
  • Gör 10 repetitioner av varje kort/övning.
  • Träna en färg
Jag är astaggad och så fort Kraftprovet är avklarat ska jag ta tag i denna typ av träning. Tyvärr klickade jag bara hem den med kettlebellövningar. Jag tror det hade varit grymt kul att blanda MASSOR av kort för att få ordentlig variation i sin träning. Jag håller tummarna för att jag vinner kortleken med övningar med den egna kroppsvikten. Bra komplement.
Korten finns även i följande varianter:
  • Travel
  • Office
  • Navy seal
  • Combat sports
  • Stairs
  • Playground
  • Firefighter
  • Babystroller
  • Exercise ball
  • Balance dome
  • Dumbbell (hantlar)
  • Resistance tube
  • Exercise bar
  • Bodyweight
  • Junior
  • Pilates
  • Yoga
  • Stretch
  • Senior
  • Prenatal (före födsel - gravid)
  • Postnatal (efter födsel)

Det är bara att välja och vraka - man borde hitta någon som passar. OBS! Alla instruktioner är på engelska :)

Inga kommentarer: