söndag 26 september 2010

15 minuter

Igår gjorde jag en favorit i repris. Jag tog med mig senaste numret av Fitness till gymmet och provkörde ett av de pass som de ger som förslag och inspiration. Jag har svårt att vara effektiv på gymmet och måste veta innan jag går dit vad som ska göras. Dessutom kul att testa nya upplägg för att få variation.
För två nummer sedan provade jag ett pass i en serie av 11 delar: LUNCHPASSET. Jag var väl sådär nöjd den gången, blev inte så jättetrött. Denna gång handlade lunchpasset om konditionsträning och intervaller. Jag kände inte alls för det utan provade istället ett all-around-program som enligt instruktionerna ska ta cirka 15 minuter. "En paketlösning där du bränner fett och förbättrar konditionen, samtidigt som du stärker musklerna och utvecklar din balans, koordination och rörlighet" (text från rutan på bilden).

Jag hade bestämt mig för ett varv men det blev två. Jag tyckte nämligen att det kändes väldigt bra och ville pressa mig lite när jag visste hur alla övningar skulle utföras och allt material ändå var framme. Jag ändrade lite på några av övningarna och fick mig en genomkörare.
Innan & efter andra omgången plockade jag fram en 16-kg kettlebell för att testa rätt lonccycle-teknik med en lite tyngre vikt. Jag körde bara en minut/arm och jag gjorde 17rep/arm. Det kändes ok men jag har långt kvar innan den sitter som den ska.
1. Hopprep 2-3 min: Kul, det var inte igår man hoppade rep precis. Jag blev varm och kom igång. Lite trött i armarna bara. Mina axlar är inte riktigt i toppform. Why?
2. Knäböj med axelpress och tåhävning: En bra övning där viktplatta används. Jag använde 10kg och det skulle nog funka med en tyngre. Återigen axlarna som bromsar.
3. Marklyft med rotation: Testade att köra med en 10kg-hantel i varje hand och det var lite ovant. Skönt med en rotation i övre läget.
4. Jämfotahopp framåt: Man skulle hoppa 25 st så långa hopp man kunde men jag bytte ut övningen mot att hoppa och upp ner på en Eleiko-kloss istället.
Bra pulshöjare, den blir det oftare. Kanske jag även vågar mig på en högre nästa gång?
5. Armhävning med sidoplanka: En ljuvlig övning som jag gjort flera gånger tidigare. Har haft med den i både box -och kettlebellpass.
6. Situps med benlyft och boll mellan fötterna: Hmmm... den här blev lite konstig för mig. Tog den minsta balansbollen men tyckte ändå att den var för stor. Bollen nuddade golvet för mig nästan direkt och jag är kass på att komma högt upp i en situps = blev en väldigt, väldigt liten rörelse för min del. Den kändes men andra varvet höll jag bollen uppe hela tiden och strävade efter att nå upp till den..
7. Draken med rotation: Denna gillade jag. Antagligen för att jag märker framsteg i min balans för varje dag. Behaglig övning. Kan nog ta en tyngre viktplatta nästa gång för att få en större utmaning.
8. Jämfotahopp sida till sida: Jag förstod övningen, gjorde den och fick lite flås. Inte så mycket mer att säga om den liksom.
9. Torrsim: Jag är totalt värdelös på den här övningen. Ryggstyrkan finns men jag är ju så stel/kort/orörlig i mina bröstmuskler så jag lyckas ju inte få runt vikten. Dessutom är det en rumpa i vägen precis där vikten ska gå runt. Grrrr.
10. Explosiva situps med kast: Jag ville inte kasta medicinboll mot väggen eftersom jag inte riktigt litar på min kasta-fånga-förmåga. Tog en kettlebell istället och varvade olika typer av situps.
11. Utfallsgång med stöt: Utfall är aldrig fel. Gillar övningen. Blev ÅTERIGEN väldigt trött i mina axlar och gjorde därför en förändring andra omgången. Jag tog en kettlebell i varje hand och lät armarna hänga längs sidan under övningen.
12. Upphopp: 25 st kändes i benen.

Ett bra program som höll sin tidsangivelse. Precis som det står kan man ju välja själv hur många varv man vill köra och jag tror 2-4 varv är perfekt. Jag hade nog gjort några ändringar i de olika varven för att få mer variation. Programmet uppfyllde mina krav och jag kan absolut tänka mig att köra det någon mer gång. Man fick en snygg Hollywood-svettning, hahahaha, och dessutom har jag lite träningsvärk i magen idag och det är gött :)

Inga kommentarer: