söndag 12 september 2010

Valkompasser

Det var ett klokt beslut att inte jobba igår. Jag kände mig lite piggare mitt på dagen men frampå kvällen blev jag hängig igen. Varvade tv-tittande med dagbokskrivande och sorterande av musik och bilder. Snart dags att framkalla igen och då vill jag ha ordning i mapparna :)
Om en vecka är det Val 2010 och jag är som vanligt ute i sista stund. Nu måste jag sätta mig in i partiernas olika åsikter och mål. Det är viktigt att rösta och visa att vi vill ha kvar demokratin i Sverige. För att få en första uppfattning gjorde jag igår kväll Valkompassen på SvD:s hemsida. www.sd.se/nyheter/politik/valet2010/Valkompassen
Resultatet blev följande:
58.5% Vänstern
48.5% Miljöpartiet
47.1% F!
Jag gjorde också ett mindre test som visade vilket block man borde rösta inom.
52% rödgröna
32% alliansen

Jag vet att sådana här tester kan vara lite missvisande och jag ska självklart inte basera mitt val på enbart detta men som ett första steg känns det ok. Under frukosten idag gjorde jag ytterligare ett test, denna gång på svt. http://valpejl.se/
50 frågor skulle besvaras och det tog cirka 15-20 minuter. Resultatet blev följande:
66% Miljöpartiet
64% Vänstern, F! & Socialdemokraterna
Nästa steg blir att läsa på mer om dessa partier för att se vad de tycker om mina hjärtefrågor; skolan, jämnställdhet och skatter.

Gårdagens middag, hittade min plättlagg och var tvungen att testa den :)

1 kommentar:

Elin sa...

Homie homie homie!!!

Vi pratade ju om att ses över en bit mat igår och nu vet jag vad jag vill att du ska bjuda på!! Jag kan ta med mammas hemkokta sylt om du ställer dig vid plättlaggen igen :)