onsdag 12 januari 2011

Kartkunskap

Sedär ja, då han man vikarierat lite som Geografilärare :)
Eftersom min ena kollega är sjuk och den andre är på kurs i London så var vi igår lite kort om folk i arbetslag 8. Jag brukar mest vara resurs på tisdagar så vi löste det smidigt genom att jag hoppade in som SO-lärare och startade upp nästa delmoment; kartkunskap.
Inte riktigt rätt person men med hjälp av vår 1-1-undervisning med Mac så blev det kanonlektioner där alla elever jobbade på och utmanade sig själva. Grymt!
Även jag fick en chans att göra karttester och se hur många länder jag kunde peka ut osv.
En kul sida som man kan utmana sig själv på. Aldrig fel att förena nytta med nöje.
Tror jag NU har koll på var Serbien, Kosovo, Moldavien osv ligger i förhållande till varandra.
Innan jag skriver vidare måste jag bara höja flera av eleverna till skyarna. Herregud vad vissa av dem kan. De resonerar galet klokt och har stenkoll på hur, var, när och varför kartan har förändrats. En elev fick 140/144 poäng på Europakartan på första försöket. Wow!!
Jag vågar inte nämna min.... men jag blev bättre allteftersom.
Testa ni också:

Senare under tisdagen var det premiär för vårt nya Styrkaprogram på Plus. Fullproppat med folk och 4 instruktörer medförde bra drag och man pumpade allt på trots megaträningsvärk efter måndagens kettlebell. Det är något speciellt med nya program... ovissheten, förväntan, glädjen och smärtan i musklerna dagen efter :)

Direkt efter passet rusade jag till Högskolan Väst för att vara med i en undersökning om "unga människors beslutfattande". Jag fick göra en massa test på en dator och svara på en mängd frågor. Det tog ca två timmar och man tackades med biobiljetter. Tack tack!
Nu hör jag mina elever i trappan så det är bäst att sluta skriva.
Vi ses!!

Inga kommentarer: