fredag 17 juni 2011

Mathias Brunberg

Hade inget foto på Mathias i denna dator så jag fick leta upp ett litet filmklipp på youtube.

Jag har alltid haft svårt att ta emot behandlingar som t.ex massage eller undersökning av naprapat. Förra året i december fick jag en inflammation i en hinna runt en nerv och detta gjorde att min ben vek sig när jag försökte stå på det. Tydligen kroppens försvar för att skydda en muskel.
Jag fick panik och gick på flera behandlingar för att bli bra. Efter det tycker jag att jag blivit riktigt duktig. Jag går dock hellre till en naprapat än en massör...
Det är också väldigt viktigt för mig att jag får en trygg och behaglig känsla när jag ska få behandling.

Min vän och f.d kollega Mathias Brunberg har i några bott uppe i Stockholm där han studerat till naprapat på Naprapathögskolan. Han har visat sig vara en naturlig talang för detta yrke och redan tidigt i sin utbildning kunde han börja använda sig professionellt av sina kunskaper.
För ungefär ett halvår sedan var jag på behandling hos honom och då var min ländrygg väldigt stel och jag kunde inte böja den i den utsträckning som man helst ska kunna. Efter lite knak och brak fick jag några övningar som jag skulle göra, t.ex omvända sit-ups och kullerbyttor.

Mathias är nu klar med sin utbildning och har flyttat hem till Trollhättan igen. Det gillar vi!
Efter en vår med lite annorlunda träning ville jag se om allt står rätt till. I förebyggande syfte för jag är väldigt rädd för att dra på mig en liknande skada som den jag hade i december. Jag kontaktade alltså Mathias och häromdagen gjorde vi en scanning för att se att allt är ok.
Glädjande besked - mina övningar har gjort att rörligheten i min ländrygg är bättre än normalt!!! Jihhoooo! Vi blev lika imponerade båda två.
Jag tror jag kan tacka alla rullningar i BJJ för detta resultat.

I övrigt ska jag stretcha framsida lår ofta och avstå från att stretcha baksidan - lite ojämn där.
Höger axel hade någonting som lät som "blablabla" ungefär men jag ska jobba med rotator cuff och stabiliserande övningar för axel och skuldra ett tag framöver för att få det bra. Jag är taggad! Ska börja redan idag.

Vad vill jag egentligen ha sagt med detta inlägg?
Jo, jag uppmanar er alla att uppsöka Mathias Brunberg om ni har problem med era kroppar. Han är ödmjuk, trevlig, kunnig, intresserad på riktigt och man känner sig aldrig dum eller besvärlig när man kommer med funderingar eller frågor. Kul när rätt folk hamnar på rätt plats.
Jag tror att han kommer att gå långt och det är ett namn vi kommer höra mer av i träningssammanhang.
T.ex så kommer det den 23 juli att hållas ett träningsseminarium på Rygg- och ledkliniken i Trollhättan. För mer info om detta kan ni kontakta mig. Det kommer bli grymt!

3 kommentarer:

mathias brunberg sa...

=) du är la underbar goaste sofia=)

Linda sa...

sådär underbar tycker jag...vadå går hellre till en naprapat än en massör WTF!!!!!!

Pappi coolo sa...

HIhihihhii! Tack Mathias!
Linda - du vet hur jag är med beröring. Hos en naprapat är det inte kontakt HELA tiden utan mer sitt upp, ligg ner, vänd dit osv....
Självklart går jag gärna på massage hos dig men det är för att jag är trygg där... kommer nog aldrig gå till någon annan.
Men det behövs ju inte när jag har er två proffs i min närhet!