söndag 26 juni 2011

Midsommarafton

Då var midsommarhelgen år 2011 över och jag är mycket nöjd.
Jag tycker att sådana här storhelger oftast höjs till skyarna och kraven blir så enormt höga; de ska vara de roligaste festerna, i de största tälten/husen/campingarna med de härligaste människorna osv. Jag har gärna kul på midsommar men jag vill inte känna att jag måste bräcka alla andra och att man på frågan Vad ska du göra på midsommar? måste komma med ett svar som alla tycker låter roligt, häftigt, coolt eller liknande.

Jag åker oftast ut till min föräldrar på Kosteröarna utanför Strömstad men i år såg situationen lite annorlunda ut av olika anledningar och jag valde bort det alternativet.
Midsommarafton på Koster 2010
Istället hakade jag på Jojjo och Maria i deras midsommarplaner och tillsammans strukturerade vi upp dagen på ett sätt som kändes bra. Man kan aldrig planera vad det ska bli för väder men vår midsommarafton blev lika bra som jag hade trott och jag tackar alla inblandade för det.

Vad gjorde vi då?
* Sov ut så där lagom länge på morgonen, efter 3 tuffa dagar som "affärskvinna" =)
* Gick ut och sprang med Jojjo... vi skulle prova en annan sträcka och vips hade vi sprungit lite drygt 1 mil. Med lite skav i min hålfot och lite håll på Jojjo så sprang vi inte speciellt fort men det kändes väldigt skönt att beta av några kilometrar.
* 2 timmar till allmän fix och trix; spellistor, dusch, packa nattaväskan och påbörja maten.
* Runt 15-tiden var det midsommarmiddag hos mig och det var verkligen supergott. Vi skålade med alkoholfri dryck eftersom klockan inte var så mycket och vi dessutom skulle ta bilen till Grebbestad som var vår slutdestination.
God dryck som Jojjo köpt på en marknad
Min midsommarmat-tallrikar :)

* Maria är vår alldeles egna, grymma stylist och i vanlig ordning var vi inte klara när hon kom och vi tyckte såklart att det var lägligt att hon fick "äran" att piffa oss lite lätt :) Hon får väl krupp på oss snart. Men det blir så bra och hon gör det så snabbt.
En frisyr jag skulle kunna ha om jag gifter mig någon gång i livet.

* Lite kaffe och jordgubbar med grädde avslutade vår tid i min lägenhet och när allt var diskat gjorde vi de sista svepen med puderborsten/parfymflaskan och hoppade in i bilen.
* Maria körde och hon tog oss fram i tryggt förvar. En nyblandad skiva och regndroppar mot rutan höll takten åt oss längs vägen och vi började komma i bra stämning.
Denna transport åkte vi förbi på väg ut till Grebbestad och vi var tvugna att ta kort :)

* Vår plan var att sätta oss på en gräsplätt/i en park på våra megafiltar och ha som en mysig liten picknick innan vi skulle gå in mot centrum och något uteställe. Regnet gjorde att detta inte kändes så lockande. Theres (kollega från Älvhögsborg) + 2 vänner till henne hade hyrt en stuga i Charlottenlund, en camping cirka 10 minuter från centrum... och när de erbjöd oss att förfesta där så tvekade vi inte en sekund.
Lite Frestia kändes somrigt och gott!

* I stugan blev det en förfest som bjöd på galna mängder skratt... Vi spelade ett ölspel med kortlek som vi jämt spelade förr när vi festade och det var precis lika roligt nu. Herregud! Går inte in på detaljer men det är många repliker som kommer att leva kvar som interna skämt bra länge. Jag tog det lite, lite lugnare än vanligt eftersom dealen var att jag skulle köra hem nästa dag.
En av reglerna i spelet var att man skulle hålla ett finger på näsan varje gång man sa något.
Det blev rätt tyst ett tag....

* När klockan passerat 23 åkte skorna på och vi tog en promenad in till stan. Maria försåg oss med musik från sin mobil och det var en dansande klunga på 6 tjejer som gungande fram längs gatorna mot centrum.
* Vi stod i valet och kvalet mellan Terrassen och Konserven men då vi fick komma före i kön på Terrassen så bestämde vi oss för att börja där. Entre på 200kr på Terrassen och lång kö på Konserven gjorde att vi stannade kvar där vi började.
* Medelåldern var nog cirka 12 år (lite överdrivet, 18 år var det nog) och ungefär 92.7% av "gästerna" var bratz eller bratz-wannabe. Jag har lite svårt för den typen av människor. Det r bara utseende, utseende, utseende för hela slanten och då menar jag inte att de kollar in andra, åh nej, de kollar mest in sig själva. Ett nytt fenomen som jag stött på ett flertal gånger den senaste tiden är killar som dansar (rör sig) medan de drar upp sin t-shirt/tröja och liksom spanar på sina egna magmuskler. Vad är det om? Varför gör man så? Kan man inte titta på dem hemma framför spegeln? Jag tycker bara det ser fånigt ut och det är absolut inget jag skulle falla för, men sen är jag ju lite äldre också....
Är det den här killen som inspirerat killarna till att dansa på det där nya sättet tro? Mike Sorrentino - dra ner tröjan igen för fasen!
* Vi höll oss på dansgolvet hela kvällen och när vi kände att benen var trötta och öronen tjöt så tog vi ett gemensamt beslut om att äta lite mat och sedan ta oss hem. Sagt och gjort.
* Lite för mycket nattamat och sedan en skön (för min del) promenad tillbaka till stugan där vi nu också fick erbjudande att sova (istället för i bilen). Lycka!!!
* Maria hade tillbringat kvällen i väldigt höga klackar så på vägen hem värkte hennes fötter väldigt, väldigt mycket. Jag var trött och ville helst rappa på - brandmanslyftet med Maria och så traskade vi vidare. Inte hela vägen men en liten bit så hennes fötter fick vila upp sig. Ett väldigt bra lyft det där... personen man bär blir väldigt lätt.
Smidigt!

* Väl hemma kröp vi snabbt ner i våra sängar, pratade om hur man kan bli gravid av myggor (mycket intelligent och givande diskussion med en hel del ljudeffekter) och när nivån var väldigt låg somnade vi allihop på stört. Nöjda med dagen, maten, sällskapet och kvällen... dock ej med killarna. Var höll alla vanliga, trevliga killar med kläder på hus?

Hur var er midsommar?

1 kommentar:

Anonym sa...

På rödeorm som hade både trevliga människor och lite äldre :)