onsdag 20 juli 2011

Quornfärs med linser och pestopasta

Igår hade jag semester och eftersom vädret var halvtråkigt var jag lite rastlös. Jojjo hade glömt matlåda så hon kom med det härliga förslaget att jag skulle göra mat till oss båda efter min morgonpromenad - så fick det bli. Jag har ju bestämt mig för att bli bättre på att laga mat och är det någon gång jag kan passa på så är det nu under "semestern".


För ett bra tag sedan köpte jag ett paket med Quornfärs och det har liksom inte blivit av att jag använt det. Tog tillfället i akt och gogglade efter ett recept. Hamnade på www.quorn.se och ett recept som verkade lätt och smakligt. Skrev ner ingredienserna, gick ut på min promenad, handlade på vägen hem och sadlade sedan om till kock för en stund :)


Det här behövs:
1 frp Quorn Färs
300 g fullkornspasta
1 st gul lök
2 st vitlöksklyftor
1 burk röda linser
4st tomater, tärnade
2 msk pesto
salt & svartpeppar

olja till stekningen


Så här tillagas rätten:
1. Koka pastan.
2. Fräs under tiden gul lök, vitlök och Quorn Färs i olja.
3. Tillsätt linser(kidneybönor) och tomat, koka i ett par minuter.

4. Späd eventuellt med vatten, smaka av med salt och svartpeppar.
5. Blanda den kokta pastan med pesto.
(6. Garnera med riven västerbottensost)

Jag insåg rätt snabbt att jag inte köpt röda linser utan röda kidneybönor, hahahaha. Det börjar bra för mästerkocken :) Att Jojjo inte tycker om tomat var ju en annan petitess men för övrigt så flöt matlagningen på bra och jag är nöjd med resultatet.
Det kändes som att det var en hälsosamrätt, den var lagom stark och den passade perfekt som matlådemat - har precis slängt i mig en tallrik här på jobbet. Mums!

Kanske inte en rätt jag bjuder på en lördagskväll men en måndag passar det utmärkt, i varje fall för mina smaklökar. Kidneybönorna mättade bra och jag skippade Västerbottenost då jag inte är något större fan av ost.

Inga kommentarer: