fredag 15 juli 2011

Vivobarefoot

Har ett starkt behov av att skriva om ett par skor jag införskaffade i maj månad i samband med min kettlebellutbildning i Motala; Vivobarefoot Evo II L. Skon finns i flera olika färger men jag tyckte att den gulsvarta som ni ser på bilden ovan var cool och lite annorlunda. Me like!

Barfotaskor har blivit väldigt populärt de senaste åren och framförallt har jag lagt märke till Fivefingers, en sko som är som en vante för foton, tårna är alltså separerade från varandra. Jag har funderat på ett par, främst till kettlebellträningen (grupp-passen) eftersom jag inte tycker om att vara barfota men det har liksom aldrig blivit av. Jag har väl inte känt ett 100%-igt behov om man säger så. Kompisar som har fivefingers tycker bra om dem och jag har inte hört några negativa recensioner... Ovant, absolut men man får ju vänja kroppen successivt, som alltid med nya saker.

I Motala på Spartan fanns det en liten butik och när jag kikade in där fick jag syn på ett par tjusiga skor som inte vägde någonting. Jag provade dem, tyckte om dem, frågade lite om dem och beställde sedan hem dem. Mest som en streetsko men också för att se vad jag tycker om att träna i barfotaskor. Det var alltså Vivobarefoot från Terra Plana jag testade och fattade tycke för. De skiljer sig från fivefingers i det avseendet att det ser ut som en vanlig sko, det är alltså inte separerade tår.

Jag fick hämta ut skorna på ett postkontor i Trollhättan efter cirka en vecka och jag kände direkt att jag var helnöjd. Jag har varit ute och gått i dem, känns jättebra (om man inte trampar på någon stor sten), haft dem på kettlebellpass (perfekt) och nu även jobbat i dem när jag gjort väldigt långa arbetsdagar (superskönt).

Det är alltså en sko jag verkligen kan rekommendera och det är helt enkelt därför jag skriver detta inlägg. Kanske, kanske att jag längre fram vågar börja springa i dem... Vi får se!


Varför ska man då ha barfotaskor? Man har ju i alla år hört hur viktigt det är med bra stötdämpning och stöd för fötterna i skorna?

Anledning nr 1 som jag faktiskt nöjer mig med är att fotens muskler ska få arbeta och att man ska träna upp stabiliteten i lederna. Man ska dock tänka på att det tar ett tag för fötterna/kroppen att vänja sig vid denna typ av sko och till en början kanske man bara ska ha dem på gymmet eller på promenader... när man sedan vant sig så kan man säkerligen springa längre sträckor utan problem.


I MåBra fanns det en artikel om olika barfotaskor och jag kopierade det som stod om "mina" rakt av.


Mycket tunn sula, skon följer foten som ett extra skinn. Under sulan finns ”nabbar” som sägs stimulera punkter under fötterna. Extra plus är att skon tillverkas av återvunnet material.

Barfotakänsla: 4

Rörelsefrihet för foten: 5

Avsaknad av stötupptagning: 5

Avsaknad av stabilitet: 5

För vem? Relativt vana gångare och löpare. Pris cirka 1 200 kr

För att läsa om fler barfotaskor kan du bland annat läsa MåBra-tidningens test här.


Har ni provat någon typ av barfotasko?

Vad har ni fått för erfarenhet/upplevelse av denna typ av sko?

1 kommentar:

Elmina sa...

Vilken trevlig blogg du har!