fredag 26 augusti 2011

Utan bröd

Jag älskar kolhydrater och är tokig i bröd!
Jag skulle kunna äta bröd till eller som varenda måltid tror jag.
Min frukost och kvällsmat består nästan alltid utav 2 mackor och om jag blir småhungrig köper jag gärna en smörgås eller fixar till en här hemma.

Jag har nu bestämt mig för att försöka avstå från bröd i 2 veckor - mest för att försöka få upp ögonen för andra alternativ men också för att se om min känsliga mage lugnar sig lite. Dessutom är det ju ett jäkla tjat om att man inte ska äta FÖR mycket kolhydrater och då borde det vara rätt så bra att dra ner på brödet.
Victor stöttar mig i detta och för några kvällar sedan kom han med ett ersättningsförslag, som hans glutenallergiska kollega nämnt för honom. Kesomuffins! Vi tyckte båda att det lät gott och svängde ihop cirka 12 stycken.
Så här gjorde vi:
1. Blanda 1/2 paket Keso med 2 råa ägg.
2. Hacka 1 tomat, 1/2 rödlök och 3 champinjoner.
3. Rör ner grönsakerna i ägg/keso-blandningen.
4. Häll upp smeten i muffinsformar och strö över valfri, riven ost.
5. Grädda i mitten på ugnen i cirka 20-25 minuter på 225 grader. Man ser rätt väl när äggblandningen börjar stelna. Går säkert snabbare ju fetare mjölk man har. Vi hade lättmjölk.
Resultatet blev toppen. En fräsch och riktigt god kvällsmat där jag inte ägnade en tanke åt mina brödskivor. Vi kommer att göra fler varianter och först ut blir något med lite mer mat i. T.ex purjolök och lite knaperstekt bacon eller liknande. Mums!

1 kommentar:

Sevtap sa...

Dessa muffins måste vi testa, Björn är ju glutenintolerant. Tack för det!