måndag 3 oktober 2011

Jag saknar dig, jag saknar dig!

I mitt examensarbete så ingår det att göra en jämförelse mellan romanen och filmen "Jag saknar dig, jag saknar dig!". Romanen läste jag på bussen hem från Barcelona och ikväll hade jag planerat in att gå och se film. Nu får jag börja offra saker för att bli klar och idag offrades min träning i BJJ. Min arbetslagskollega Carina Strandberg, som undervisar i svenska och engelska är väldigt hjälpsam och hon kom hit idag vid 19-tiden för att diskutera romanen med mig och sedan följa med på bion. Senare följde även hennes dotter Maria med.
Tur det för annars hade det sett ut så här i biosalongen!!!
Nu var vi åtminstone tre personer.... ho ho ho... det ekade liksom i salongen!
Jag antecknade likheter, skillnader, frågetecken, citat, händelsekurvan vändningar m.m och eftersom jag har allt detta i huvudet och inte ska trötta ut er med en totalt uttömmande analys så kan jag sammanfatta det lite kort. En svensk ungdomsfilm är en svensk ungdomsfilm och jag hade svårt att ta till mig skådespelarna, det kändes inte helt äkta (sen rann ju såklart mina tårar ändå) och fokus hamnade på fel saker. Att brorsan inte ens fanns med i filmen är för mig ett stort frågetecken, han hade varit en viktig person i min genusdiskussioner med eleverna! Man kan vänta med att se filmen tills den kommer på DVD.
Här har ni en trailer.... när jag kollade på den så kändes filmen helt plötsligt väldigt bra.....

Inga kommentarer: