torsdag 22 december 2011

The Girl with the Dragon Tattoo


Igår var det världspremiär för den amerikanska versionen av den filmen i Millenium-trilogin, The girl with the dragon tattoo. Jag & Victor firade att jag slutade jobbet för lite jullov genom att åka till Vänersborg och titta på den. Varför vi åkte till Vänersborg? Jo, av den enkla anledningen att jag hade presentkort på SF-bio och de gäller inte i Trollhättan.

Popcorn och en BonAqua inhandlades och sedan slog vi oss ner på rad 3. Rätt så nära skärmen (jag hade inga glasögon med mig) och vi fick således hela raden för oss själva. Skumt att det inte var fler besökare på en premiär? Kan det bero på julstress eller julekonomi?
Jag borde nog ta hänsyn till både men ibland får man strunta i sådant och bara njuta av livet :)

Filmen är lång men det visste man ju redan innan.
Det är dock action hela tiden så det är ingen risk att man somnar, inte ens när man heter Sofia.
Den svenska versionen är klart mycket bättre men den amerikanska är såklart sevärd ändå.
Jag ska inte avslöja för mycket om ni inte har sett den ännu men det är en sak som jag måste få yttra min åsikt om, något som irriterade mig väldigt mycket, genom hela filmen!!!

VARFÖR har man amerikanska skådespelare och låter historien utspela sig i Sverige med svenska namn på personer och städer (som de inte kan uttala), svenska nyhetssändningar, svenska böcker osv. Det blir väldigt konstigt när alla bryter när de pratar med varandra på det som ska vara deras modersmål. Att Lisbeth Salander sedan säger "Hej hej" och "Tack" gör att man blir ännu mer förvirrad. VARFÖR låter de inte historien utspela sig i USA eller ENGLAND istället? Byt åtminstone namn på personer och städer. Mikael Blomqvist kan inte säga sitt namn och när hans dotter ska till Skellefteå låter det bara fånigt!!
Ni kommer förstå vad jag menar när ni ser den!

Ikväll ska vi se nr 2, i den svenska trilogin alltså.
Go Noomi Rapace - nu förstår man ännu bättre hur grym hon egentligen är!!

Inga kommentarer: