fredag 23 december 2011

Träning igen

Träningsinläggen har lyst med sin frånvaro och jag ber om ursäkt för det.
Det är fortfarande min handled som förstör och när typ inget fungerar så tappar jag lusten.
Två veckor har nu gått, med knappt någon träning alls. Jag har simmat lite, haft ett combatpass och lite boxing. Jag märker ingen skillnad på handleden, tycker snarare att den blir värre. Grrrrr. Att man "tröstäter" och slappar all den tid som man brukar lägga på träningen gör ju inte att man mår bättre precis. En ond cirkel som jag verkligen vill ta mig ur. NU!!
En fördel med min "sjukskrivning från träningen"kan vara att jag aldrig varit så här lugn inför jul tidigare, jag har någon enstaka klapp att inhandla, men annars är allt färdigt. Mycket skönt!
Vilken träning är skonsam för handleden? Jo löpning! Eller i mitt fall jogging.
En grym träningsform som jag aldrig lyckas "komma in i". Jag har aldrig tyckt och kommer nog aldrig tycka att det är lika roligt som gruppträning, men det som får mig att snöra på skorna en si så där 2-10ggr/år är att jag vet hur duktig och bra jag känner mig efteråt. Det känns i hela kroppen att det ger resultat, och jag blir liksom stolt oavsett om det är 5 eller 12 km jag tagit mig igenom. Och den känslan vill jag ha mer utav!

Årets vinter bjuder på en hel del plusgrader och jag kan således inte använda mina vanliga väderursäkter; Nej, ingen löpning när det är så här halt. Nej, ingen löpning när det blir så där kallt i halsen. Nej, ingen löpning....

Så här första dagen på lovet blev det en joggingtur. Jag hade ett uppdrag - hämta cykeln på Fridaskolan - och istället för att bara gå dit så utmanade jag mig själv och joggade jag bort till Sandhemsspåret, tog en slinga där och hämtade därefter upp cykeln och cyklade hem. Löpningen blev 7.6km och tog 44 min. Alltså höll jag ungefär 6km/h och det känns ok eftersom det var första gången jag joggade sedan i somras och då sprang jag inte sönder mina skor precis.

Medan jag joggade lyssnade jag igenom det nya combatpasset.
En grymt bra kombination av 2 anledningar:
1. Jag får en känsla för musiken innan jag kan/vet rörelserna - underlättar inlärningen!
2. Jag blir peppad till att fortsätta springa eftersom jag vet att jag vanligtvis hoppar och håller på under en hel sådan skiva. Då borde jag väl orka jogga lika länge.

Precis som väntat kändes det otroligt bra efteråt och jag hoppas att min kropp kan komma ihåg den känslan så att jag kommer ut på fler rundor (i brist på snö och längdåkning).
Ännu mer hoppas jag att handleden blir bra såklart, men i väntan på det så tar jag gärna emot tips och idéer på övningar och träningsformer som ni tror fungerar, utan ena armen.

1 kommentar:

superSHEro sa...

Jobbigt! Förstår din frustration!

Dagens Spartan warriors pass kan du u köra iallafall! med lite modifikation!

2 km löpning
5 km cykling
500 m simning ELLER 100 burpees

Kör typ Höööga grodhopp istället för burpees om du inte har tillgång till bassäng precis bredvid cykel och löpband. (vem har det liksom?)

:)
Annars är det väl itne så mycket man kan göra utan båda händerna.

Intervalllöpning är roligare än vanlig löpning.