lördag 11 februari 2012

The Nike Blast 2012 - check!

En mycket kall helg tillbringade jag två hela dagar i ett väldigt mycket varmare GLOBEN.
The Nike Blast 2012 gick av stapeln 4-5 februari och i år hade de bytt Arena, från Frescatihallen till Globen. Jag har bara deltagit i The Nike Blast en gång tidigare och jag tycker att platserna var likvärdiga, Globens fördel är såklart läget och möjligheterna till ännu mer utveckling och expansion. Detta inlägg är en ärlig "sammanfattning" av min upplevelse av The Nike Blast. Andra deltagare har säkerligen upplevt eventet på annat sätt och så är det ju alltid, speciellt nu när vi var ca 1800 personer med olika förväntningar, syften och erfarenheter.
Lördag morgon - kö för att få komma in. Brrrr.....
Jag hade inget pass den första timmen så jag hade gott om tid att lokalisera mig och bara insupa den galet härliga stämningen. Bedros & Ingrid var med på Dance Blast och de dansade bokstavligt talat sönder golvet. Plattorna gled isär och det såg lite halvt om halvt risky ut.... Tror inte de som lagt golvet var riktigt införstådda i hur mycket folk som skulle komma, och vilka krafter det blir när alla dessa människor gör samma rörelser, åt samma håll, samtidigt! Grymt ös och ett bra öppningspass!
Foto på Dance Blast lånad från https://www.facebook.com/nikewomensweden

Innan jag skulle till mitt första pass gjorde jag, Ingrid och Bedros ett besök i Nike Shopen men jag höll mig från att shoppa loss. De flesta sakerna som jag ville ha hade jag redan kollat in på Stadium och jag bestämde mig därför för att suga på karamellen till på söndagen. Pengarna flödar för tillfället inte in precis, men utgifterna är desto fler...
De svarta tightsen med gulgrönt färgstänk har jag suktat efter ett tag och de framhävdes något enormt under helgen. Nästan alla funktionärer hade dem på sig och de var ett stående inslag på instruktörer och dansare. Riktigt snygga tycker jag som har X antal helsvarta...

Ultimate D (dansaerobic) med Dorotka Baburin var mitt första pass på lördagen och det var precis så bra som jag hade förväntat mig. Jag deltog på ett av Dorotkas pass på förra årets konvent och det var första gången jag mötte henne "personligen". Jag blev grymt imponerad av hennes sätt att leka med musiken och hon levererade av samma höga klass i år. Hennes pedagogik är annorlunda och levande. Me like! Att stegen sedan var för svåra för mig spelade liksom ingen roll, jag hade grymt kul ändå.
Kort vila för benen mellan passen...
Pass 2 denna dag hette BodyStrikes by Powerstrikes och om jag hade tänkt lite längre än vad näsan räcker så hade jag fattat och kommit ihåg att jag var på något liknande förra året och då hade jag kunde undvika att välja detta pass. Det påminner lite grann om BodyCombat men bestod av enbart sparkar som skulle sättas ihop en i en enda lång kombination... Jag undrade större delen av tiden vad det var jag gjorde. Det var varken roligt eller bra. Hon som hade passet var otroligt fit så uppenbarligen ger träningen resultat, men för mig är det viktigare att det känns bra och att jag har roligt under tiden jag tränar.
Bedros var taggad - nästintill Explosive!!

Dagens pass 3 var tyvärr också en besvikelse så lördagen var väl inte helt lyckad för min del. Jag var nöjd såklart, det är en grym upplevelse att få träna i en galet stor arena tillsammans med flera hundra taggade människor, men jag hade förväntat mig mer av klasserna.
Passet hette NTC Get Strong och instruerades av Petter Ehrnvall (BodyCombat), Fredrik Andersson (BodyCombat) och Marie Purvis (grundaren av appen NTC, Nike Training Club, med miljontals nedladdningar). Jag har laddat ner appen men ännu inte använt den och jag var därför väldigt nyfiken på denna nyhet. Att klassen beskrivs som tuff, plyometrisk träning för dig som tycker om att träna styrka, rörlighet och kondition i ett högt tempo lockade mig. När vi var på väg in i sal 2 blev vi uppmanade att hämta varsin kettlebell, men en lätt sådan. Jag tog med mig en på 12 kg och ställde mig rätt så långt fram för att ha en chans att se någonting. Kul med lite kettlebell tänkte jag och hoppades att få lite tips på tuffa övningar.
Jag kanske har blivit lite skadad av de senaste kettlebellutbildningarna men teknikerna på detta pass var under all kritik. En sving med kettlebell måste vara en sving oavsett vad det är för träningsform och när man då istället gör ett benböj med armlyft gör mig irriterad. Såklart man behöver lätta vikter då. Att man som deltagare sedan blir uppmanad att hålla hårdare i handtaget för att slippa att vikten flippar över gör mig konfundersam. Det fungerar ju precis tvärtom!! Den megasvårt tekniska övningen SNATCH gjorde vi dessutom ihop med utfall... där förstår jag inte riktigt hur de tänkte. Om syftet var puls hade det varit mindre riskfyllt att köra vanliga utfall med kettlebellen intill bröstet. Värst vad jag klagar, vill inte vara negativ men jag har höga förväntningar när jag betalar över 2000kr för att få träna för de bästa instruktörerna. Petter & Fredrik har jag tränat mycket för tidigare och jag tycker de är grymt duktiga, i BodyCombat. Enligt mig hade de för lätta vikter - de är så grymt starka och fick knappt plats med händerna i de små kettlebellsen. Att grundaren, Marie Purvis, var helt slut och knappt orkade övningarna var inte heller så inspirerande. På utvärderingen av t.ex. combat fick det en punkt som heter att man ska vara såpass tränad att man orkar leverera sitt pass.... Nåja, upplägget var bra och jag gillar när man kör tidsintervaller... då kan alla jobba på sin nivå och är det bara 15 sek kvar så kan man dra på!

Klockan 15.50 var det dags för lite vila, en föreläsning stod på schemat. Bedros & Ingrid hakade på och vi fick en stund tillsammans med Camilla Kostenniemi under föreläsningen Kåt, glad och tacksam. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig utan slog mig ner på golvet med nyfikna öron på sin spets. Vi kom till lokalen i sista sekund och fick därför sitta väldigt långt bak. Vi kunde inte se Camilla men å andra sidan kunde jag då fokusera på att lyssna. Efter en lättsam inledning om kåthet som fick alla att fnissa och slappna av lite så gick Camilla in på allvarligare spår, nämligen sin cancer. Jag var inte beredd för 5 öre och stelnade till.... bli inte lipig nu Sofia... lyssna på hennes positiva budskap... Jag lyckades hålla fokus och tog till mig när hon pratade om livet som en kortlek och att Livet blir vad jag gör det till! Mycket bra, speciellt nu i efterhand när jag hunnit fundera över det hon tog upp.
Stark tjej vars blogg jag numera följer.
Dagens sista pass blev ett säkert kort, BodyCombat 51, med Fredrik Andersson och Michael Steenhouwer. De hade en bra dynamik ihop på scenen och passet hade en hög intensitet och roliga kombinationer. Dagens höjdpunkt ur träningssynpunkt och jag slog på för att bli riktigt trött! 10 mars är det dags för programmet igen, det är nämligen först då det är kvartalsutbildning i Göteborg så jag får hålla ut.

Packade ihop mina grejer och tog mig hem till mammas kusin Eva. En go dusch, mumsig mat och zappning mellan Melodifestivalen och Gladiatorerna avrundade min lördag.
Dag 2 inleddes med ett pass jag länge varit nyfiken på, Ruffie training med Musse Hasselvall och Usama Aziz. Ett pass med par-, kamp- och individuella övningar som inspirerats av kampsport. Jag hamnade med en duktig idrottslärartjej från Örebro. Hon gav järnet och jag blev taggad. Det var nästan bara parövningar så jag fick en del inspiration till både boxklasser och idrottsundervisning. Jag fick tyvärr avstå vissa övningar för min jäkla handled. Grrrr.
Direkt efter detta pass rusade jag ner till stora hallen för att prova på ännu ett NTC-pass och detta hette NTC Get Lean. Eftersom jag blev rätt missnöjd på första passet var mina förväntningar inte så höga när jag ställde mig på golvet. Jag blev positivt överraskad. Ett upplägg med 9 övningar à 30 sekunder x 2 varv. Sedan kom ett nytt block med nya övningar. Tufft även fast jag fick avstå igen på grund av handleden... jag vill bli bra nu.
Blev riktigt imponerad av instruktören Maria Olofsson som gjorde Marie Purvis på scen. Hon var stark, explosiv, glad och energisk. Precis som en instruktör (enligt mig) ska vara.
Photosession - som tack fick man en snygg t-shirt!
Fotot är lånat från https://www.facebook.com/nikewomensweden

Efter en helg med nästan bara puls, fys och styrketräning var det klockan 12.00 dags att skaka loss på Sh'bam 7. Jag är inte så dansant av mig så Sh'bam är alldeles lagom. Några svåra steg, en hel del aerobicmoves och låtar som har tydlig takt. 45 minuter som svettades bort! Kul!
Dagens näst sista pass var nog det som jag sett fram mest emot. Jag har just nu lite idétorka på mina boxingpass och bokade därför omgående in mig på passet Boxing technique med Paolo Roberto. Vi jobbade två och två i grundläggande tekniker. Tyvärr räckte inte mitsarna så vi fick slå i händerna och fick således inte riktigt rätt känsla. Inte jättebra för min handled heller att ta emot slag, men vi löste det som så att min "partner" fick slå på armen istället.
Paolo är kunnig men han körde väldigt mycket på attityd och jag får inte energi av att någon skriker att vi är jävla latmaskar, att vi är kass osv. När han sedan förklarade var han lugn och mycket pedagogisk så jag förstod inte de där vändningarna riktigt.... kul pass i varje fall!
Jag skulle ha avlsutat helgen med NTC Skills men det kändes som att jag hade fått rätt bra koll på vad NTC innebar så jag gick på Core Flow med Magnus Ringberg istället. Ett bra val av mig och det blev ett grymt avslut på helgen och jag kände mig nöjd när jag klev in i duschen. Det var ett pass där coren tränades genom en rörelsesekvens där rörelserna liksom aldrig påbörjades eller avslutades. Ingen musik utan bara Magnus behagliga stämma. Stabilitetsträning samtidigt som kroppen fick en välförtjänt stretch. Så skönt och oväntat!

Efter duschen kom Ingrids mamma och hämtade upp oss och vi påbörjade resan mot Trollhättan. Hon tog oss hem i säkert förvar och vi var hemma runt 22. Perfekt för att hinna packa upp och prata lite med Victor innan det var dags att sluta ögonen och låta kroppen få vila lite lätt efter en helg med massa träning. Härligt!

Även fast jag kanske låtit lite negativ i detta inlägg så rekommenderar jag alla som gillar gruppträning att åka på The Nike Blast. Det är en fantastisk upplevelse och om man dessutom är instruktör i pass med koreografi som dans, step och aerobic så tror jag att man kan åka hem med mängder av ny inspiration i bagaget.

Kanske ses vi 2013, kanske inte???

1 kommentar:

superSHEro sa...

jag fastnade lite vid kettlebellen i texten. KOnstigt hrm? ;)
Har många gånger reagerat på liknande sätt. Folk säger sig köra kettlebell men i själva verket så kör de lite styrkeövningar med kulan. Svingen brukar ju komma med i dessa "kettlebell"pass och snatchen med. Och de utförs nästan alltid helt åt fanders fel. Skadligt skulle nog alla som faktiskt utövar kettlebells säga.

Jag kräver itne att alla skall kunna all teknik men jag tycker att man sakll kräva av en instruktör som skall lära alla andra att träna skadefritt att åtminstone kunna behärska tekniken något sånär. Är inte det det minsta man kan begära?

Sånt här gör mig lite upprörd.. :/

men annars lät allt ju jättekul! haha....