måndag 5 mars 2012

Kettlebell 300

Inne på tredje veckan med förkylning nu och jag är mer än trött på det. Hela kroppen suktar efter att få träna och svettas lite igen. Igår hade jag mitt combatpass och jag var ruggigt laddad. Till en början gick det bra men tydligen får saker och ting en mer lättflytande konsistens när man håller i gång och jag kom av mig i koreografin några gånger för att jag var så koncentrerad på att inget skulle flyga ut ur näsan. Fräscht? Nä, ingenstans! Fy vad oproffsigt det kändes!
I helgen som var hölls en kettlebelltävling i Uddevalla och jag var anmäld men fick avstå. I torsdags provade jag att köra long cycle men efter cirka 10 repetitioner fick jag bryta på grund av enormt flås och väldigt hög puls. Jag orkade knappt köra 1 min per arm. What!!!
Så himla tråkigt. Jag, Victor och Fahreta åkte i varje fall till tävlingen för att heja på Daniel och han presterade riktigt bra. 57 reps med 2x24kg kettlebell i long cycle.

På nästa träning med TKSK har jag tänkt att deltagarna ska få utmana sig med ett upplägg som kallas för Kettlebell 300. På så kort tid som möjligt ska man genomföra:
* 25 sving
* 50 marklyft
* 50 armhävningar
* 50 benböj
* 50 bensträck
* 50 long cycle (25/arm)
* 25 sving
Man väljer själv kettlebellvikt och gör sedan klart varje övning med korrekt teknik innan man går vidare till nästa. Eftersom jag varit och fortfarande är lite sjuk så testade jag programmet med ett 12 kg-klot. Tiden blev 13.56 och jag flåsade bra mycket. Det var ett kul program och jag ser fram emot att förbättra mig, både med kortare tid och tyngre klot.
Tänkte att det kunde vara kul att ibland filma övningar som jag skriver om och här kommer film 1. För att spara tid gör jag i detta filmklipp bara 5-6 repetitioner av varje övning. Av vana med att köra armhävningar på fitnessklot som är mycket mindre så lade jag även ner tävlingsklotet och det behöver man väl egentligen inte göra. Det går lika bra att genomföra övningen med ett stående klot. Nästa gång ska jag placera kameran lite längre bort så att HELA övningarna syns. Denna gång orkade jag bara inte göra om övningarna EN gång till.

Inga kommentarer: