lördag 28 juli 2012

Kantareller och myggor!!

Min mamma har en väninna som är GRYM på att hitta svamp. Hon verkar ha en GPS inbyggd i kroppen och plockar kasse efter kasse flera gånger i månaden. Imorse följde jag och Jojjo med henne för att förse oss med lite gyllengula svampar. Strax innan 09 hoppade vi in i bilen och åkte till ett av hennes hemliga ställen. Hon pekade ut exakt var vi skulle titta och var vi inte behövde bemöda oss om att leta. Det fanns svamp precis där hon sa och hon fann dem på flera meters avstånd.
Hur kan man hitta svamp när det ser ut så här?
Vi blev ruggigt imponerade och tog tacksamt emot det som hittades. Jag tror inte jag hittade en enda svamp på egen hand. Myggorna hittade däremot mig och rätt snabbt tröttnade jag på att ha dem surrande i mina öron. Vi nöjde oss när vi fyllt våra Ica-påsar till en tredjedel och njöt av en äggsmörgås i naturen innan vi åkte tillbaka hem. Svampen doftade ljuvligt men kroppen kliade mig tokig! Ungefär 57 myggbett lyckades jag dra på mig så jag vette tusan om jag följer med nästa gång. Det är väldigt gott med kantareller men jag vet inte om det är värt det när jag blir sönderbiten och betten blir stora bölder på kroppen. Jag måste ju dessutom alltid klia sönder allt och det är mindre snyggt med prickiga ärr. Grrrr.
Jojjo spanar efter något gult, som inte är torra löv! 
Jihooo!! En kantarell!! 
Under kvällen har jag rensat svampen (tur att vi inte plockade mer), förvällt den och slutligen smörstekt den. Framför OS-invigningen har jag & Victor precis avnjutit rostat bröd med smörstekta kantareller och lite halloumiost. Riktigt gott! Planen var att frysa in lite av svampen för att göra sås längre fram men vi stekte allting och mumsade i oss. Vi var värda det! OS-invigningen har hunnit till bokstaven C medan vi ätit och jag skrivit här i bloggen. Ögonen går i kors och Victor ska upp klockan 05 så vi struntar tyvärr i att vänta in Sverige och går till sängs istället. GODNATT!!
Hela skörden - det blir inte så mycket mat när man väl lagar till dem... ljuvlig doft i hela huset! 

Inga kommentarer: