tisdag 31 juli 2012

NTC Get Strong

Jag är ingen gymtjej... jag har svårt att hitta både motivation och den disciplin som krävs för att få ut det man vill av sin gymträning. För min del innebär det att jag vill svettas samt få möra muskler.
Några gånger per år händer det dock att jag hittar in på gymmet och genomför någon typ av träning.
Nu har det skett 2 gånger på 1 vecka - helt otroligt!
Jag kan tacka min lillasyster Jojjo och Nikes app NTC för detta "mirakel".

Ungefär samtidigt som jag skaffade min iPhone fixade jag hem en app med namnet NTC - Nike Training Club, en PT i din telefon typ. Sedan har den legat där och jag har väl kikat på den någon gång ibland men aldrig använt den. På The Nike Blast var jag med på några NTC-klasser utan att bli frälst och det kanske är därför jag inte använt appen med samma namn tidigare.
Så här kan menyn i appen se ut =)
I fredags kväll gick jag och Jojjo till gymmet och för att inte slösa tid på att fundera över vilka övningar och/eller maskiner vi skulle köra så föreslog jag att vi skulle testa NTC Get Strong. Jojjo var på och vi plockade fram en matta, kettlebells och en box som telefonen kunde ligga på. Sedan startade vi NTC.

1. Klicka på NTC-appen
2. Get Workout
3. Choose goal: Get lean, Get toned, Get strong, Get focused
4. Choose level: Beginner, Intermediate, Advanced
5. Choose workout: I denna kategori fanns det 3 st 30-minutersprogram & 4 st 45-minutersprogram - vi valde DRILL SERGEANT  30 min för att se om det var något för oss.
6. Klicka på DO Workout
7. Sätt igång!!!!
Plank row with kettlebells - fokus! 
Passet började med uppvärmning i form av walking lunges & light jog (som vi bytte mot kb-övningar) och sedan drog huvuddelen av träningspasset igång. Det var korta sekvenser av varje övning och det var lite stressigt att höra nästa övning, komma ihåg vilken det var, inta position och köra igång. På fjärde, ungefär identiska runda, kunde vi ta i ordentligt för då var vi bekanta med övningarna. Turordningen såg ungefär samma ut varje gång, ibland tillkom några toe touches eller extra planka och ibland togs någon övning bort. Ett kul träningspass där svetten sprutade och den där goa, nästan lite stolta jag-gjorde-det-känslan spreds genom kroppen. Inte illa på fredag kväll va?

30 sek wood chops (vi gjorde hela svingar)
15 sek plank
30 sumosquat with press
30 sek side plank
30 sek plank row (kb)
15 sek russian twist 
30 sek clean (kb)
15 sek recover
30 sek modified burpee (vi gjorde snabba burpees, utan pushups)
15 sek toe touches (utan medicinboll)
30 sek alternationg medicine ball push up (vanliga pushups, utan medicinboll)
15 sek kick downs 
1 min recover 

Vi tyckte båda två om den här typen av träning och det var perfekt att "någon sa till" vad man skulle göra och hur länge. Lite stressigt som sagt men om man gör just denna variant igen så kan man ju i varje fall övningarna. Kul också att det finns så många olika, då dröjer det innan man tröttnar =)
Nästa gång kan vi nog ta i lite mer och använda något tyngre vikter... idag var vi osäkra på hur jobbigt det skulle bli. Rekommenderar appen till er som vill ha lite inspiration och en "träningspartner". Hade varit perfekt att använda hemma men jag behöver skaffa lite större utbud gällande redskap först.

Har ni använt NTC eller någon liknande app?
Vad tycker ni?

PS: Igår testade vi ännu ett av programmen i kategorin NTC Get Strong... men det skriver jag om imorgon =)








Inga kommentarer: