söndag 26 augusti 2012

Alliansloppet 2012

Igår arbetade jag i en lite annorlunda miljö och fick nya erfarenheter att ha med mig i bagaget. Alliansloppet ägde rum i Trollhättan & min roll var speaker i Båberg
Ett roligt, spännande uppdrag! 
Åkarna kunde välja 14, 28 eller 56 km och de som valde 14 km svängde av i Båbergsrondellen medan de andra fortsatte rakt för att göra en visit i Vänersborg, en eller två gånger. 
Väderprognosen hade utlovat regn under hela dagen men tacksamt nog hade "de" spått" helt fel och vi fick en underbar sensommardag med strålande sol och ljumma vindar. Jag gissar på att det måste ha varit ett perfekt väder för denna typ av aktivitet. Denna tur med vädret gjorde också att loppet fick X antal fler besökare, även hos oss i Båberg. Ett roligt ställe att befinna sig på då eliten, och de motionärer som väljer 56 km, passerar rondellen fyra gånger. Flera stora namn från världseliten stod på startlinjen och jag förstår att stadens invånare vill passa på att se dem "IRL". De är ruggigt duktiga! 
Elin var min sidekick - eller ja, hon var framförallt mina ögon och med hjälp av en kikare kunde hon på längre håll se vilka åkare som närmade sig och jag kunde informera åskådarna om ordningen och ge dem lite kringfakta.
Tusen tack för den hjälpen - jag hade fått det riktigt knivigt om jag hade varit själv. 
För att tävlingen skulle bli rättvis kontrollerades alla skidor och det är framförallt hjulen som bör vara av samma kvalité om jag förstod det hela rätt. 50 åkare fick också starta på skidor från Swenor - så mycket mer lika kan det väl nästan inte bli. Väldigt bra att motverka fusk redan från början så att loppet förblir lika bra som det är nu. En rättvis seger bör det också vara när prispengen för första dam och herre är 75.000kr vardera. WOW!!!  
Under första varvet var det väldigt stora, täta klungor men senare blev avstånden större mellan åkarna. Anders Aukland var den som passerade Båberg först och han höll sedan ledningen HELA loppet och tog hem segern. Samma gäller på damsidan där Sandra Hansson kändes oslagbar, det var åtminstone någon minut till nästa tjej under största delen av loppet. Åtminstone utifrån vad vi såg i Båberg.
Anders Aukland, Team Xtra personell, in action och lägligt nog hade han redan nummer 1 på bröstet.
Sandra Hansson vann damklassen i Alliansloppet för  fjärde gången, coolt!!
Jag hade fullt upp att göra i "speakerbåset" så hann inte med att fota under tiden som loppet gick. Därför är bilderna lånade från Alliansloppets facebooksida där ni kan hitta fler härliga foton. 

Ser faktiskt fram emot nästa år och det hade varit roligt att prova på. Kanske inte rullskidor (det verkar livsfarligt) men inlines med stavar kanske kan vara kul? 

Resultat för Alliansloppet 56 km blev följande: 

Damer:
1. Sandra Hansson, Uddevalla IS
2. Seriana Boner, Team Exspirit
3. Kathrine Harsem, Norge

Herrar:
1. Anders Aukland, Team Xtra personell
2. Jens Eriksson, Dala-Floda IF
3. Jerry Ahrlin, Team Xtra personell
4. Markus Jönsson, Tranemo IF
5. Jørgen Aukland, Team Xtra personell



Inga kommentarer: