fredag 24 augusti 2012

Yoga by nature

I tisdags efter mitt boxingpass mötte Fahreta Husanovic mig i receptionen och vi åkte till Gamle Dal för att ta oss till Träbrostigen där Fahreta sett mijöer som skulle kunna fungera vid fotande av yogabilder. Jag behöver öva, öva, öva på att fota så jag hängde gärna på. Jag tycker det är jättesvårt med inställningar för ljus samt att hitta bra vinklar men övning ger färdighet säger man ju och snart börjar en fotokurs som jag anmält mig till. Ska bli spännande att se vad den har att erbjuda.
En mindre vanlig syn på en skogsstig =) 
På en brygga längs stigen passade Fahreta på att göra olika typer av bryggor, en på tå och en lite mer utsträckt. Positionerna heter självklart en massa saker men de namnen har jag redan glömt!

Som en flugsvamp i den gröna skogen - dancer's pose (?)

Vi fick många skratt under våra timmar i skogen. Det är en sak att träna yoga på ett platt, stabilt golv med en skön yogamatta och det är något helt annat att göra detsamma på stenar och i mossa med kryp och barr med mera som kan störa utövaren OCH fotografen, hihihi. Fahreta har fått kika igenom bilderna och kommer antaglien inte att använda dem då hon inte är nöjd med sina positioner. Nästa gång får vi ta med någon som kan yoga för jag kan inte korrigera hennes rörerlser när jag inte vet hur de ska se ut. När jag har kollat igenom bilderna i datorn så har jag även hittat saker som jag behöver tänka på så det kommer säkerligen bli fler sådana här win-win-situationer! 
Bilden nedan är min absoluta favorit!!
Pokerface? No!! 
Ett litet klädombyte ägde också rum ute i skogen. Jag tycker effekten blev bäst med den röda klädseln, förutom när de lila byxorna matchade all ljung som hittades i en dunge. Tog en bild med min iPhone där och använde en effekt som bara framhäver en färg. Blev riktigt bra! 
Typiskt när man har kånkat med sig en tung systemkamera! 


Skulle vilja ha lite hjälp i form av tips på följande och jag är tacksam för minsta lilla:
- bra miljöer för den här typen av fotografering
- bra positioner vid fotande av yoga
- bra vinklar för levande bilder
- bra sidor på nätet som man kan få inspiration ifrån
Ska jag ha som mål att någon gång i livet kunna göra så här? 

Inga kommentarer: