tisdag 11 september 2012

Marklyft

Min upplevelse av träning på On Ramp, Crossfit, fortsätter att vara positiv och jag är nästintill lyrisk.
Igår var det äntligen måndag och på schemat stod teknikträning i marklyft med skivstång, frivändning med medicinboll och double-unders (DU) med hopprep.

Först och främst var det en otrolig skillnad att hoppa dubbelhopp när det var riktiga hopprep... skrämmande hårda bara när man hoppade fel. Kroppen ville alltså göra rätt =)
Jag lyckades som mest göra 8 DU i rad och ska försöka få det till 20 inom snar framtid. Måste slappna av lite mer bara, jag hoppar alldeles för högt och tror att jag inte kommer hinna få runt repet.
Det var riktigt skönt att göra marklyft med en rejäl stång och större vikter. Då funkar det att göra rörelsen korrekt. I gruppträningspass går man inte riktigt lika djupt och arbetet i takt med musik gör att övningen begränsas.

Frivändning med medicinboll var svårt - jag tyckte bollen flög och jag fick inte till det så bra som jag hade hoppats. Ska prova med lite tyngre boll nästa gång och se om tekniken blir bättre då. Igår använde jag en medicinboll som vägde 6 kg.

När vi hade någorlunda koll på tekniken var det dags för dagens WOD:
20 DU eller 60 singel
Därefter 5 rundor av:
- 20 marklyft (kvinnor 30kg/herrar 50kg)
- 15 butterfly-situps
- 10 pushups
- 5 frivändning med boll (kvinnor 4-6kg/herrar 8-10kg) 
Sedan avslutades WOD'en med ytterligare 20 DU eller 60 singel. 
Tror min tid blev 10.57. Minns i varje fall att det var precis under 11 minuter. Så svettigt men såå roligt!
Jag tror att marklyft kan komma att bli en favoritövning.

Tyvärr har min handled gjort galet ont idag, tisdag, och jag hoppas att den inte ska bli ett hinder för fortsatt träning. Jag vill inte halka efter de andra i gruppen!

Attans att det inte finns fler dagar i veckan - jag vill hinna med fler sådana här pass + träningen med TKSK + gruppträningspassen + någon kväll som man kan ha till socialt umgänge eller hemmasysslor.... Hmmmm? Hur ska det pusslet gå ihop?

1 kommentar:

Josefina sa...

Tack, det hoppas jag med!!
Kram Jossan