onsdag 14 november 2012

Egen WOD

Efter en dag med grupparbete och mitt första examinerande seminarium på Sociologen i Göteborg tog jag bussen hem för att delta i det föräldramöte vi arrangerat för år 9. Deras gymnasieval närmar sig och med nya läroplaner, betygssytem och regler så är det många frågor. Tur att vi har en proffsig SYV.

Jag tog spårvagnen istället för att promenera och detta gjorde att jag hann med tåget i stället för bussen och kom hem 1 timme tidigare än planerat. Ändå för lite tid för att åka hem till huset så jag åkte istället ner till Älvhögsborg för att ge mig på lite träning med kettlebell. SM närmar sig sjukt fort och som vanligt tar jag inte tag i min egen träning. Sist jag gjorde 10 minuter var på vår klubbtävling den 21 okt. Det är ju nästan en månad sedan. Jag är knäpp på riktigt!

Planen var alltså att värma upp och sedan köra 10 minuter med 12-tempo. Jag måste upp i cirka 120 reps för att ha någon chans på SM överhuvudtaget. På väg ner till boxen började jag få tristess. Jag tycker inte det är roligt att mata Long Cycle på egen hand. Är det tävling eller att många gör det samtidigt men gör jag det själv så ger jag bara upp. Direkt! Tråkigt, men sant! Det är bara att inse fakta!

Jag hade redan bytt om och varför inte utnyttja tiden. För att ta tag i mig själv så konstruerade jag en liten egen WOD. En WOD som skulle få mig att göra mina 10 minuter med Long Cycle, öva upp ett högre tempo och samtidigt ge mig lite variation och utmaning i andra moment. Har inte kommit på något lämpligt namn ännu men jag tyckte om den och kommer helt klart att göra den igen. Snart!

WOD 13 november 
Uppvärmning: Cirka 6 min teknikträning på doubleunders! 
13 LC höger 20kg - (fick ta max 1 minut, klarade mig på sekunden varje omgång)
12 LC vänster 20 kg - (fick ta max 1 min, god tidsmarginal varje omgång)
20 doubleunders - (en kul övning, klarade 20 reps i rad två omgångar) 
15 boxjump 60 cm - (gjorde dem i sträck de 3 första omgångarna, behöver öka tempo)
x 5 rounds (20 min 16 sek)

Jag gjorde, som ni ser, en extra repetition med höger varje omgång och det var för att jag behöver träna den lite mer än vänster. Borde väl ha gjort en större skillnad för att de ska ha någon effekt men igår blev det så här. Doubleunders är en övning som jag fastnar för mer och mer. Jag är inte lika aggressiv i mitt hoppande längre och då går det också bättre. Mitt i WOD'en gick ett hopprep sönder så några sekunder ska nog dras av för hämtade av nytt rep.... :) Boxjump är kul men jag måste bli mer explosiv och inte landa så länge efter varje hopp. Daniels tips var att vila på boxen istället och se golvet som brinnande kol. Det ska jag testa nästa gång! Min tid kan helt klart förbättras. LC tog 10 minuter och de andra två övningarna ska absolut inte ta lika lång tid. Jag tillåter mig för miycket återhämtning/laddning inför nästa övning - tar en slurk vatten, lägger på mer magnesium osv. Jag ska bara köra på!! 
Det var hur som helst ett perfekt sätt för mig att få gjort mina repetitioner och det borde vara positivt att träna med högre puls än vad jag kommer ha på tävlingen. Svettigt värre och en skön känsla efteråt! 

Inga kommentarer: