måndag 28 januari 2013

Uddevalla Kettlebell Open

I lördags var det kettlebelltävling i Uddevalla. Fokus låg på long cycle och vi var många från TKSK som tog tillfället i akt att tävla och prova förmågan med tyngre klot. Vi var sjukt taggade efter alla bra resultat på SM men de två månaderna som nu gått har inte bestått av så mycket träning som vi hade trott. Jul, nyår, bröllop och en resa till Kiruna har bidragit men ledigheten har nog medfört lite lathet också, i varje fall för mig.
Medlemmar från TKSK som alla tog medalj i helgens tävling =)
Tre av grabbarna gick upp på 2x20kg och jag valde att prova 24 kg. Elin och Fahreta skulle också ha tävlat men de fick avstå på grund av sjukdom. Lite tråkigt men det kommer fler tävlingar. Jag var först ut från klubben och denna gången var jag inte alls så nervös som jag varit innan. Antagligen för att jag inte hade något att jämföra med. Jag har bara kört med 24 kg en gång och det var på SM i strong sport i november. Då gjorde jag 42 reps, sedan var mina 4 minuter slut. Jag kände då att jag hade orkat några reps till och därför var mitt mål i lördags att göra 50 reps eller så många som möjligt på 5 min. Jag visste också att det fanns en rank  på 56 reps, enligt RGSI's tabell. Så det var ett annat mål.
Jag gick upp och körde på i mitt vanliga 12-tempo och när jg märkte att jag gjorde mer än 25 reps på höger sida som är min svaga så fick jag lite hopp och övergav det första målet och siktade på det andra. Det blev 30 reps på höger och sedan 33 reps på vänster - resultatet blev alltså 63 reps och tiden cirka 6 minuter och 20 sek. Jag är supernöjd!!! Hade jag satt ett högre mål så hade jag nog klarat mer för det kändes som att kroppen blev trött först när jag såg att målet var nått. Det får bli nästa gång!
Vinnande stafettlaget - jag och två duktiga lyftare från Ukraina
Efter ordinarie set med long cycle var det dags för stafett i lag om tre personer. Vi tänkte först att det skulle vara kul att bilda två lag från TKSK eftersom vi var 6 st kvar på tävlingen, men det visade sig att lagen skulle bestå av bara killar eller bara tjejer. Typiskt!
Killarna bildade ett lag och jag gjorde mig redo för att heja på och peppa. Då kom Kira och Elena fram och frågade om jag ville bilda ett lag med dem. Självklart ville jag det. De är två riktigt duktiga lyftare som dessutom försöker få sporten mer jämlik eftersom de vill att tjejer ska lyfta med två klot =) Me like!
Det blev en jämn match och vi lyckades kamma hem segern med några få reps! Kul!!!

Fascinerande nog vann även killarna sin stafett. Mest imponerade nog Jocke som aldrig lyft 2x20kg men ändå matade på repetition efter repetition. Det var ännu jämnare bland herrarna och ett tag låg de exakt lika. Tror de vann med två reps! Grattis grattis!

Det är väldigt roligt att vara iväg på tävlingar. Det är dessutom både lärorikt och bra för sammanhållningen. Vi har en riktigt bra klubb där alla njuter av varandras framgångar och det tycker jag känns väldigt bra, då blir man stolt som coach =)
Som vanligt efter tävling är jag extra taggad till träning och nu blir nästa mål att klara 80 reps. Hur lång tid är rimligt? Mars månad? Ja, vi satsar på det!

Inga kommentarer: