tisdag 19 mars 2013

Desforges

Igår blev det ingen Crossfit för mig.
Det är knappt att jag vågar erkänna hur dumt jag har agerat.
Senaste inlägget jag skrev handlade om Crossfit Games 13.2 och hur jag fick anpassa boxjumpsen på grund av krampkänningen i min vänstra vad. Vad gjorde jag? Jo, jag gick ner från boxen med höger ben först, alla omgångar! Tio minuter avklarades och sedan kikade jag på de andra atleterna, duschade och åkte hem till Jojjo på kalas. STRETCH!!! Hallå!! Jag lär tydligen inte av mina misstag! Grrr!

Min högra vad är stenhård och om jag hade krampkänning i vänster efter 7 varv så går det inte att jämföra med hur det känns i höger efter dryga 8 varv. För tusan kvinna! Hur dum får man bli??!!
Trappor är inte kul om man säger så och gårdagens Combatpass var nog inte det bästa jag har haft. Combat är ett studsigt pass och om man inte kan studsa så blir det liksom inte riktigt samma effekt.

Idag har det gått lite bättre och det är väl bara trappor som fortfarande är lite obehagligt. Kollade in dagens WOD i förväg och såg att det varken var löpning, boxjumps eller hopprep så jag laddade och  åkte dit. Och jäklar vilket pass! HERO woddar är alltid jobbiga men den här, Desforges, var nog den längsta jag genomfört. 47 minuter 38 sekunder! Lite skillnad mot söndagens 10-minutare men det är ju det här som är det underbara med crossfit - variationen och utmaningen!

5 härliga varv med fyra greppövningar, två styrkelyft och två gymnastiska. 
12 marklyft 70 kg 
20 pullups (använde rött band) 
12 clean & jerk 42,5 kg 
20 knees to elbow 

Marklyften var inga problem men jag delade upp dem i 4 reps x 3 för att hitta en rytm.
Pullups är en av övningarna som jag måste öva på så jag var glad att få en möjlighet till detta. Använde rött gummiband varje gång och funderar nu i efterhand på om det var så smart, tekniken blir inte riktigt korrekt och jag vill egentligen inte lära in fel. Å andra sidan hade jag aldrig orkat göra så många riktiga.
Clean & jerk är en rolig övning och där behöver jag få till en bra nedtagning. Jag kör för mycket "bodypump" - snygga nedtagningar i takt till musik typ. Sista omgången släppte jag stången från bröstet ned i golvet och jäklar vad man sparar energi. Ska bli bättre på att våga slänga!
Knees to elbow har väl aldrig varit någon favorit men nu får jag i varje fall upp mina knän och det är en förbättring. Den sliter oerhört i mina händer så jag delade upp dessa tjugo reps i "femmor".

Jag var helt klart långsammast men idag gjorde det mig ingenting. Mitt mål var att köra på rekommenderad vikt och fokusera på att klara av alla övningar på så hög nivå som möjligt. Tyvärr gick även mina händer sönder i knees to elbox i omgång 4. Därav fick jag göra små justeringar i varv 5: ringrodd istället för pullups och fällkniven istället för knees to elbow. Det stör mig men jag vill inte trasa dem för mycket - anar att det kommer bli någon av dessa övningar i Crossfit Games 13.3!
En sak som jag kan förbättra är min vila - jag får absolut splitta övningarna men när jag vilar så ska jag inte ta de där extra 5 sekunderna som jag nästan alltid gör. Om man slår ihop alla sådan i dag så blir det nästan 6 minuter vila och det är inte ok! Skärpning!
Nu är jag i varje fall hemma och är glad att min vad höll. Kanske beror det på övningarna, kanske beror det på att jag för första gången använde mina compressionsstrumpor. Köpte dem inför Lindingöloppet men tror aldrig att jag använde dem då. Dessa strumpor påverkade dock resten av min klädsel och det var jag inte lika bekväm i. Det kändes lite varmt att ha tjocka strumpor och sedan byxor över så jag plockade fram de cykelbyxor jag köpt till kommande kettlebelltävlingar. Väl i omklädningsrummet fanns det ingen återvändo för jag hade inga andra brallor med mig. Det var bara att köra på även fast det kändes som att jag tränade i underkläder, hihihi. Det är säkert en vanesak, det är ju väldigt många som tränar just crossfit i sådan outfit. Vi får se, idag kändes det sådär.

På lördag är det release för BodyCombat 55 och jag ska så här i senaste laget ta mig an programmet. Min DVD har varit borta men igår fann jag den äntligen. Kvällen kommer alltså bestå av koreografiplugg och kvällsmat. Rekommenderar verkligen Pauluns Granola med hallon och kakao. Den är väldigt, väldigt god så jag undrar om den är det minsta nyttiga?
Med vaniljyoghurt blev det en dessert så nu har jag åtminstone gått över till naturell lättyoghurt =)
PS: Det är förbannat jäkla iskallt ute så min teori om att cykla fram våren fungerade inte!! 

Inga kommentarer: