måndag 4 mars 2013

Pierre Robert, Raw och Combat 55

Ett litet plock med bilder från lördagen den 2 mars 2013

Jag är på jakt efter den perfekta sporttoppen!
Det finns en hel del i en av de stora byrålådorna, MEN sporttoppar är en färskvara och de här sjöng på sista versen för länge sedan. De flesta fick jag när jag jobbade som instruktör på Sunwing Resort och även fast jag inte vill inse det, så är det det väldigt många år sedan nu! Skandal när man tränar högintensivt flera gånger i veckan. Det ska bli ändring på detta, men jag tycker det är väldigt svårt.
Det blir inte riktigt samma känsla i ett litet omklädningsrum som i en sal med crossfit eller på löprundan.
De kan kännas väldigt bra när man testar dem men när det sedan är "upp till bevis" blir det tokigt & fel.

Jag söker en sporttopp som:
* går en bit upp på bröstet (vägrar visa "klyfta" när jag tränar)
* håller bysten på plats - helst HELT stilla (i träningssammanhang hade jag gärna varit total planka)
* inte skavar in runt bröstkorgen - det är liksom inte där det ska smitas åt!
* håller många tvättar
* färg spelar ingen roll men jag föredrar brottarrygg
* pris kvittar OM den uppfyller ovanstående krav

Jag har tidigare haft sporttoppar från Röhnish och New Body. Helt ok, men inte perfekta. Kanske på grund av att de används VÄLDIGT många gånger samt att kroppen förändras med åren. Igår beställde jag en ny från New Body och hoppas att den duger, 150 kr är ett riktigt fynd och funkar den inte för högintensiv träning kan jag ju ha den på mina idrottslektioner.
Jag har hört en del positiva kommentarer om Pierre Roberts kollektion med underkläder + sporttoppar och häromdagen när jag var på Coop så hängde de plötsligt där, med 25 %. Jag slog till, även fast det kändes skumt att handla träningskläder på Coop. Jag valde en knallgrön och tog som vanligt storlek M.

I lördags var jag i Göteborg på kvartalsutbildning i BodyCombat 55. Jag tog tillfället i akt att inviga mitt impulsköp. Redan när jag tog ut den ur förpackningen märkte jag att något var annorlunda och jag TROR att det beror på att den består av 95% polyamid + LYCRA, jag tror nämligen att de andra inte har lycra utan något annat material. Den här sporttoppen var inte glansig och stel utan väldigt soft och dessutom sömlös. Inuti var den formsydd med en antydan till kupor och det har jag heller aldrig upplevt innan. Jag blev helt enkelt förväntansfull.

In i salen och utbildningsdelen drog igång. Riktigt bra då vi i grupper fick fokusera på olika kickar som brukar ingå i passen. De kan aldrig övas för mycket. Det går så snabbt när man väl är igång med koreografin och ju mer man har övat desto större chans att det blir rätt i högt tempo. Fredrik Andersson var vår utbildare och jag tycker att han både är kunnig och inspirerande. Tyvärr blev jag återigen väldigt besviken på lokalen. Har de inga bra salar i Göteborg? Pelare mitt i rummet, katastrofal ventilation och dåligt headset. Vi är nog bortskämda på Arena Älvhögsborg!
BodyCombat 55 kändes som en utmaning både teknik- och koreografimässigt. Ska köra några gånger här hemma och se om jag får samma uppfattning när det går att stanna upp och kolla noga.
Så tillbaka till sporttoppen.
Jag tror att jag är ganska nöjd. När passet väl var igång var jag sjukt fokuserad på att göra rätt så jag tänkte inte på invigningen av plagget. Å andra sidan - hade den varit kass hade jag nog reagerat.
Den kändes ingenting och detta faktum gör mig lite misstänksam till "fasthållning"... var det stilla?
Ska använda den på ett crossfitpass framför och köra massa doubleunders - en riktig utmaning för en stackars sporttopp! Hahahaha, blev visst ett väldigt långt inlägg om något som skulle omnämnas i en eller kanske två meningar. Jaja, sådan är jag, och det är en viktig fråga!
Tar mer än gärna emot tips!!

Efter passet var det ganska bråttom till tåget för att hinna hem och vila lite innan jobb på Butlers. Jag var vrålhungrig och behövde snabb energi. Min mage brukar inte fixa olika bars och tillskott som typ Gainomax, men i receptionen fick jag syn på en mindre bar som hette Raw * Bite. Jag har läst om den på andra bloggar och tänkte att det var dags att prova. Jag valde kokosvarianten och den försvann snabbt. Konsistensen kändes äkta och smaken likaså. Att min mage inte protesterade är också ett gott betyg, det borde inte vara en massa konstigheter i denna produkt. Kemiska, skumma ämnen brukar inte uppskattas av kräsna tarmar.

Blev tvungen att googla den och näringsinnehållet kanske inte var det bästa (??!!). Självklart var mitt val av kokos det med flest kalorier och mest sockerarter =) Jag är en gottegris och dras till det omedvetet!  Den här världen med kosttillskott är en djungel för mig, men så här såg det ut. Bra eller dåligt? Den fyllde åtminstone det syfte jag efterfrågade - stilla min hunger och ge mig ny energi. Tack!

1 BAR = 50 G
213 kcal
3,5 g protein
22,5 g kolhydrat
varav sockerarter 19 g
12 g fett
4 g kostfibrer

3 kommentarer:

Carolina sa...

Du har säkert redan blivit varse, men de har lagt ut ytterligare en CF-L1 i Stockholm! Skynda skynda! Grymt rolig och bra utbildning!

Anonym sa...

Oxå testat de flesta sportbh'ar och tycker Cassal's med brottarrygg är bäst :)
Angela

Maria Malm sa...

Freya tycker jag har riktigt bra sportbh, dock ingen brottarrygg, men mina polare sitter som ett smäck när den är på, ett måste på ditt combatpass! :)