lördag 16 mars 2013

TKSK goes GRIT

I torsdags överraskade jag medlemmarna i Trollhättans kettlebell sport klubb med en annorlunda träning. Vi samlades i E-hallen och hade ett litet, kort, men välbehövligt klubbmöte, testade lite biathlon och tågade sedan upp till sal 3 där vi möttes upp av Linda och Camilla.
Time for GRIT - en nyhet från Les Mills.
Jag har själv inte hunnit provat det tidigare men har hört av flera i min omgivning att det sjukt jobbigt.
Sådant tycker jag om så jag var väldigt förväntansfull.
Vi lassade på vikter på en stång och sedan drog det igång. 30 minuter av högintensiv intervallträning. Tiden gick väldigt, väldigt snabbt och Linda/Camilla var både duktiga och inspirerande. Tempot var lite för högt för min smak. Om man ska lassa på så mycket som 30-50% av sin kroppsvikt på en stång så är det svårt att behålla tekniken i ett väldigt högt tempo. Det kan dock hända att upplevelsen blir annorlunda redan andra och tredje gången, det är ju alltid svårt första gången man gör något och jag vill helst hänga på från första repetitionen. Återkommer =)

Gruppen verkade vara väldigt nöjda de och tyckte det var kul med något annat - det var huvudsaken. Jag tror dessutom att denna typ av träning är sjukt bra som komplement till lyftandet av kettlebells. Om man kör på i 30 minuter med tunga vikter kommer 10 minuter long cycle, jerk eller snatch bli lätt =)




Inga kommentarer: