söndag 21 april 2013

Podcast

"Poddsändning eller poddradio (engelska: podcast eller podcasting) är en metod att 
publicera ljudfiler eller film via internet. Ordet "podcasting" är en sammanslagning av 
"pod" ("kapsel" syftande på iPod) och engelskans "broadcast" (sändning). 
Ännu finns ingen helt adekvat svensk term för företeelsen; "poddsändning" är ett av de förslag 
som lagts fram, men "poddradio", som bland annat används av Sveriges Radio, används i mycket högre grad." 

Informationen är tagen från Wikipedia och där kan man också läsa om bakgrunden till podcast, dess historia, fördelar men också problem med poddsändningar. Jag har inte lyssnat på podcast speciellt länge men börjar tycka bättre och bättre om det. Det började med att jag av en slump fick upp ett avsnitt av "Filip och Fredrik" på Spotify. Lyssnade och imponerades av deras höga tempo och rappa vändningar. Av någon okänd anledning får jag ständiga uppdateringar om deras podcast och alla avsnitt finns på min spotify. Har dock bara lyssnat på fyra eller fem avsnitt. 

När jag jobbade på Sunwing bodde jag ihop med en tjej som heter Liza. Vi har fortsatt att hålla kontakten, på avstånd, i typ sju år eller vad det nu kan vara. Det är svårt att hinna ses på grund av avstånd (Trollhättan - Stockholm) och helt motsatta arbetstider. Jag veckodagar dagtid och hon kvällar och helger. Tacka vet jag sociala medier =) Hur som helst så följer jag Lizas blogg och för några månader sedan kunde jag läsa att Liza, tillsammans med två vänner, startat en podcast med namnet trippelt så bra. Jag var självfallet tvungen att leta upp denna pod och lyssna på deras premiäravsnitt. Pysslade lite här hemma till rösterna av tre pratglada, energiska tjejer som pratade om allt och inget. Eftersom jag då inte hade en aning om vad podcast egentligen var så visste jag inte vad jag skulle tycka. Vad var syftet? Vem lyssnar? 
Vid det tillfället då jag hade tid att lyssna hade de släppt fler avsnitt och av någon anledning så fortsatte jag lyssna och hipp som happ så var jag fast. Jag blev nyfiken på hur sjutton det skulle gå med den där konserten som Amanda skulle ordna, på Kajsas nya jobb i Köpenhamn och Lizas stora händelse under år 2013 som för detta gäng verkligen är året då det händer. Jag ärkte att det är skönt att lyssna på något annat än topplistan på Spotify och avsnitten är lagom långa för en promenad eller städröj här i huset. Dessutom behöver man inte hänga med på riktigt samma sätt som i en ljudbok. Man vet heller aldrig riktigt vad som kommer att diskuteras; jämnställdhet, acne-killer, skumma människor på stan, privata händelser, astrologi - you name it. TREVLIGT!! 
Kanske är jag partisk eftersom jag känner Liza men jag rekommenderar er att lyssna på podcasten Trippelt så bra. Den släpps på fredagar och går att hitta på iTunes och i appen podcaster på iPhone. 
En skärmavbild från tjejernas hemsida Trippelt så bra! 

 Vet inte om det är av en slump eller om jag nu är mer öppen för det här med podcast men jag läser om det på allt fler ställen, speciellt i bloggar. På något ställe, jag tror det var på www.sparkibaken.se, läste jag om poddar med träningsinnehåll och mitt intresse väcktes. Tänkte inte mer på det just då (och glömde så klart av titeln) men imorse när jag städade här hemma och inte hade fler avsnitt av trippelt så bra så sökte jag på ordet träning i min podcaster och det fanns sjukt många. Jag klickade på fysiopodden och lyssnade på avsnitt 54, myten om träning. Jag fick ta del av en intressant diskussion om en undersökning/tv-program som visar att det räcker med 3 minuter om dagen på en cykel. De tog sig an ämnet från flera aspekter och använde sig av ett språk så att alla kan förstå, utan att för den delen göra det löjligt enkelt. Det kändes som en väldigt seriös pod och jag ville veta mer. Som den ordningsmänniska jag är fick jag naturligtvis ladda ner deras första pod för att nu ta mig an avsnitten i tur och ordning. Deras första avsnitt handlade om balansband som man kan köpa i sportaffärer och på nätet. Hur intressant som helst. Jag har länge funderat över hur sjutton de där armbanden kan fungera.
DET GÖR DE INTE!!
Lärorikt och intressant
Det här är alltså mina två tips på poddar. Har insett att det finns galet många där ute och kommer kanske lyssna på fler längre fram, men tiden ska räcka till också. Har ni några bra tips?

2 kommentarer:

Liza sa...

Åh va glad jag blev när jag läste det här!!! Tack tack tack för att du rekommenderar vår podcast!!
Saknar dig Pappi! Puss och kram!!

Anonym sa...

Jag har fastnat för Luuk och Lokko, och framförallt för P1 och P3 dokumentär. De är helt grymma, man lär sig massor. Även värvet är bra! Kramar från Sofie