lördag 11 maj 2013

Crossfit x 3

Yiihoo!
Jag har hunnit träna mer crossfit än vanligt den här veckan och ju mer jag tränar desto roligare är det!
I tisdags var det sommarvärme i Trollhättan och när jag kom hem från jobbet passade jag på att tvätta alla fönster i vårt uterum. Det tog sin lilla tid och det var säkert över 30 grader i detta inglasade utrymme. Gott att ha det gjort i varje fall, nu är det inte mycket kvar innan vi är helt klara med den renoveringen =) Kommer bli härliga sommarkvällar!

Crossfit stod på tisdagens schema och eftersom det var så gött väder snörade jag på mig skorna och joggade ner till Älvhögsborg. Puh, jag är sååå tung i mitt löpsteg. Jag har verkligen tappat det lilla fråntryck jag en gång hade. Men men, det är väl bara att bita ihop och helt enkelt träna mer löpning. Suck!
Passet bestod av teknikträning för handstand pushup och vi fick prova på olika förövningar och stegvis jobba oss mot den "riktigt övningen". Målet var att vi skulle lära oss att göra kipping handstand men jag tror faktiskt inte att det var någon som lyckades få till den helt och hållet, förutom Daniel då förstås. Oj som jag skrattade när vi skulle försöka kippa oss upp på väggen. Herregud, ibland har man ju kroppskontroll noll. Det gick rätt ok att stå i "grodan" och kippa ut till vanlig planka, men när plankan bestod av att fötterna skulle upp väldigt högt på väggen så gick det helt klart sämre. Hahaha.
Jag bjuder på mig själv idag och lägger ut ett filmklipp när jag gör dessa två övningar. Som vanligt har jag filmat först försöken för att längre fram i livet kolla tillbaka och förhoppningsvis se mina framsteg =) Håll tillgodo! 

Tisdagens WOD innehöll något som hette deficit HSPU och den gjorde vi inte, om man säger så. Den innebar att man skulle bygga upp en höjd på cirka 15 cm under varje hand (förslagsvis med viktplattor) för att kunna gå riktigt djupt i pushupen. Oh no, no yet! Jag höll mig till grodan - kipping planka =)
Minns inte vad tiden blev men tror att jag körde på 50-50-? kg och runt 10 minuter. Ska kolla upp detta så att jag inte ljuger här i bloggen, det vore ju väldigt tråkigt, i varje fall för mig. 
Därefter sprang jag hem igen. Lunkade kanske är en mer korrekt benämning men jag tog mig åtminstone hem. Konstigt nog kändes det lättare hem än dit, trots att det bara är uppför. Skumt. 
Onsdag blev det ingen träning för min del. Jag var på möte för Les Mills-instruktörer och sedan var jag coach på TKSK's träning. De fick känna lite på tävlingsmomenten och sedan gjorde vi en stege med sving, thrusters och burpess som visade sig vara otroligt jobbig. Mer om detta finns i bloggen på http://tksk.weebly.com  

Torsdag (Kristi Himmelfärdsdag) var en ledig dag för min del och efter att ha lagt ut matta i uterummet och piffat i ordning med lite möbler och inredning där så kom Victors mamma på besök. Tror banne mig vi tillbringade hela dagen/kvällen i uterummet med undantag för den timmen jag var iväg och körde Crossfit. Det fanns tre träningstillfällen att välja mellan denna dag och jag var uppenbarligen den enda som valde sista passet. Rätt gott för på tavlan med alla resultat så såg det ut som att det varit rätt fullt i boxen på de två tidigare passen. Det är självklart mer pepp när man är många men just idag var det faktiskt skönt att verkligen bara kunna fokusera på sig själv och tekniken i övningarna.
Pausesquat (ner i benböj och pausa i 5 sekunder) var först ut och jag körde mina treor på 40, 60, 70, 70 kg. Det kanske hade gått att lägga på lite del men jag vill vara lite försiktigt då det på vägen upp drar i en sena i vänster framsida lår. Sedan fick jag testa hangpower snatch och känna på den rekommenderade vikten. Det kändes helt ok. Jag föredrar att börja med stången på låret. Uppåt är inga problem men jag behöver få bort min "pumpinstruktör-stil" på nedvägen. Jag delar upp den i fyra olika steg, eftersom man i pump följer musiken som oftast är uppbyggd i fyror och åttor taktmässigt. Vi hade gott om tid så jag fick även prova på en ny teknik för att klättra i rep. Först förstod jag inte alls hur jag skulle komma upp men sedan lossnade det lite. För att bli snabbare upp måste jag bli kvitt den fåniga rädslan över att ramla ner. Hur ont kan det göra när det är typ 3,5 m? FJANT!
När övningarna var testade drog klockan, musiken och passet igång. SÅ GÖTT PASS!!
Tack Daniel för behövlig pepp! Härlig blandning av övningar och svetten sprutade! Me like!!!
Om man bortser från viktvästen så körde jag RX. Tiden blev 12.43!
Repklättringen gick bra. Jag knep nog rätt mycket med mina lår för de är ömma på insidan =) 


Sist men absolut inte "minst" - jag tog mig ner till boxen även igår, fredag. Jag var lite osäker på hur jag skulle göra eftersom jag hade spinningen klockan 07 och då bara skulle hinna hem och äta frukost nummer två, slappa lite och sedan ta mig ner till Älvhögsborg igen. Vad tusan, jag kan aldrig gå på lunchpass - tag nu tillfället i akt och passa på, sa jag till mig själv och åkte ner. Så nöjd med det beslutet.

Passet började med övningen Turkish GetUp och den är jag ganska bekväm med. Jag gjorde ett flertal rep med 16 kg och testade sedan en per sida med 20 kg. Kanske hade gått med tyngre?
Sedan var det dags för en HERO-WOD med namnet Kalsu. Det är en WOD som sker On the minute vilket innebär att du varje minut ska göra speciella övningar. Denna gång var det alltså 5 burpees och sedan så många thrusters som möjligt. Efter en minut pep klockan och då var det dags för burpees igen. Målet var att köra på tills du genomfört 100 thrusters och maxtiden var 20 minuter. Jag är inte bra i matte men jag lyckades räkna ut att jag skulle klara tidsgränsen om jag gjorde 5 thrusters varje minut. Jag höll mig till denna plan och skrev för säkerhets skull ner antalen varje minut även om det tog någon extra sekund från vilan. 
Rekommenderad vikt var 42,5 kg men jag började på 40 kg och fick sedan gå ner till 32,5 samt 30kg.
Jag klarade åtminstone 100 thrusters och hade cirka 20 sek tillgodo. Sjukt jobbigt pass, både psykiskt och fysiskt!
GÖTT!!!! 
Blir helt upprymd bara genom att skriva om veckans träning. Så himla roligt! Det borde finnas fler lediga dagar per vecka så att man hinner med det där lilla extra utöver den vanliga träningen.
Imorgon, söndag, ska jag dock vila för den här veckan har det även blivit BodyCombat och två spinningpass + att vi om två timmar ska ut och cykla Öresjö runt med triathlon-laget. Jihoo!

Inga kommentarer: