torsdag 16 maj 2013

Vårruset 2013


Största bilden: En vacker kväll
Översta bilden till höger: Redo förstart - Zerina är i tidtagningsgruppen
Nedersta bilden till höger: Elin, Jag, Maria, Zerina, Annelie och Johanna är redo för picknick
Igår var det dags för Vårruset 2013.
Loppet som varje år brukar vara min första löprundan. I år blev det lite annorlunda - jag tjuvstartade i april när eleverna sprang Cancerjoggen, följde sedan upp med en liten tur till och från Crossfitträningen här i maj och inledde månaden med att delta i Town to town.
Blev det någon skillnad? NJA.

Nytt för i år var att det fanns en första startgrupp med dem som valt tidtagning. Det hade inte jag gjort men det kan nog bli att jag gör det nästa år. De fick starta fem minuter innan alla andra och behövdes således inte trängas med alla andra. SKÖNT!
Jag stod någonstans i andra startfältet, där man ska stå om man har tänkt att springa/jogga. Skuttade lite på stället och sedan gick alltså startskottet 19.05. Jag börjar förstå varför det kallas för "KOUTSLÄPP" - helt hysteriskt när alla ska fram samtidigt. Till vilken nytta undrar jag när de ändå börjar gå efter knappt 200 m. Fruktansvärt irriterande eftersom det gör att folk ramlar och det blir bromsklossar i loppet. Ställ er för tusan i "startgropen" som heter gång. Arg blir jag!
Så här såg skärmen ut på min iPhone när jag kom i mål =)
Jag bestämde mig för att haka på någon som var lite snabbare än mig för att ta tillfället i akt och öva upp mitt tempo. Tog rygg på en tjej som såg stabil ut. Efter två kilometer blev det lite mer luft mellan löparna och då drog hon på i ett jäkla tempo - jag hängde inte på. Höll mitt egna tempo en bit och hittade sedan en ny stabil rygg som jag hängde på. Jag & Maria hamnade bredvid varandra lite till och från och det var också en bra draghjälp. När min app från Nike Running meddelade att snitt-tiden låg på 5.12/km så blev jag så stolt att jag kämpade på lite till. Jag vill helst ligga under 5,30/km.
Skosnöret gick upp när det var nästan 2 km kvar men jag stannade inte och knöt det, jag ville inte riskera att känna av trötta ben eller liknande så jag körde på helt enkelt. Klarade mig från att snubbla =)
Dock blev tempot lite lugnare - första och sista kilometern var långsammast på 5,19/km. NÖJD!
Sluttiden blev runt 26 minuter så om det blev någon skillnad i resultatet med detta "nya upplägg" vet jag inte, jag brukar hamna runt 26-28 minuter. Det kändes dock lättare igår än vad det gjordede första 5 km på Town to town. Det var en sjukt fin kväll, första med riktig sommarvärme och rundan man springer är väldigt fin och behaglig. Det skulle vara kul att testa den på egen hand och se tiden då.
Om jag flippade telefonen fick jag en översikt av min löptur.
Sista kilometern kom visst inte med men den tog 5,19/km. 

Efter loppet var det dags för den klassiska picknick-korgen och i år gick det att stanna kvar i gräset trots att man blir lite kall när svetten torkar in. Lite riskakor, lax, potatissallad, mörk choklad, juice osv satt fint efter denna "prestation". Nu är det gjort och det känns alltid som ett litet startskott för sommaren på något vis. Att det idag varit 24 grader varmt och strålande sol motbevisar inte min lilla tes. Underbart!!! Efter att ha varit inomhus hela dagen på jobbet passade jag på att slappa lite på en filt i gräset efter maten. Sedan med mig Kettlebellklubben ut på en kort joggingtur som uppvärmning till kvällens träningspass - lovely!!!! Ge mig sol, ge mig värme, ge mig sommar!!! Jag är redo!

Här låg vi och hade det gott tills jag behövde åka till Älvhögsborg 

1 kommentar:

Josefina sa...

Sofia; Det ska jag absolut göra! Dock måste jag köpa till en ny sensor som ska läggas i skon eftersom klump-Jossan råkat slänga den som låg i förpackningen =)