måndag 6 maj 2013

Town to town

Jag skrev för ett tag sedan att maj = löpning och än så länge håller jag det jag skrev då.
I vintras när våren (och löpningen) kändes långt borta hittade jag och en tjej som heter Carro ett lopp på Facebook som lät spännande. Vi bestämde oss för att springa det och klickade i "Jag kommer".
Sedan har jag förträngt denna plan och helt plötsligt var det maj och loppet skulle bli av.
Jag resonerade med mig själv, försökte skylla på Sagas FunkyKidz-uppvisning, kettlebelluppvising och middag i Mellerud, men jag insåg snart att jag bara "lurar" mig själv.
Jag behöver ju träna löpning! Punkt slut.
Skärmavbild från  www.sportact.se
På fredag kväll när vi var hemma hos Johan och Carro bestämde jag mig alltså fullt ut för att åtminstone försöka genomföra loppet trots att jag inte sprungit någon längre sträcka sedan Lidingöloppet i september 2012. Vi tog ett gemensamt beslut om att också försöka hålla ihop hela vägen. 

Lördag morgon kom och det var bara att åka ner till Oden och efteranmäla sig, sätta på nummerlappen, lämna lite ombyte på Älvhögsborg och ställa sig på startlinjen. Oj, vad alla såg hurtiga och snabba ut. 
Nåja, det är inte i kläderna det sitter tänkte jag och gjorde några små hopp för att komma igång. 

11.00 gick starten och vi hade igång en löparapp för att hålla lite koll på vårt tempo. Målet var att ligga runt 6min/km. Det kändes rimligt och långsammare än så ville vi helst inte hamna, men vi ville heller inte dras med i starten och springa för fort för vårt eget bästa. Vi lyckades hålla en lagom utmanande lunk och när man kikar på grafen över vårt lopp så ser man att vi faktiskt var väldigt jämna. De sju första km låg vi precis under sex minuter och den sista halvan av sträckan låg vi några sekunder över 6 minuter/km. Detta resulterade i en snittid på 6,11/km.

Just när vi kom i mål kändes det inte alls som en bra prestation. Vad sjutton vi kom typ sist!
Men när vi sedan kom på att vi faktiskt nästan lyckats med den tid vi hade planerat så ändrades upplevelsen. Jag tycker vi var grymma och vi joggade hela vägen. Jag knöt skon en gång och vi gick några steg medan vi drack vatten i vätskekontrollen. Annars kämpade vi på.
Carro var lite orolig att hon sinkade mig men icke, jag hade inte sprungit en minut snabbare om jag hade tagit mig igenom loppet på egen hand. Snarare tvärtom kanske.
Jag kände av knät sedan Lidingöloppet och jag får hugg under båda skinkorna - små bieffekter som kanske hade fått mig att gå (avbryta??) om jag varit ensam. Det var riktigt nice att träna med Carro för vi kändes otroligt jämna. Ska se om det inte kan bli några fler tillfällen, utanför tävlingsarenan...
Vår tid blev 1.26 eller 1.27. Känns väldigt gott att vara under 1.30 även fast många verkar ha kommit in på 50-70 minuter... Det ger oss i och för sig bara en anledning att prova igen nästa år.

Det var ett väldigt trevligt lopp genom en trevlig miljö.
Jag hoppas att de fortsätter arrangera Town to town och att de lyckad få med ännu fler motionärer som joggar i 6-7 minuters tempo istället för 4-5 minuter. Kanske tycker några tvärtom... 

Inga kommentarer: