lördag 4 maj 2013

TanumStrand

Jag blir allt sämre på att uppdatera men förra veckan berodde det bland annat på att jag var bortrest från fredag till söndag. Min kära mor fyllde nämligen 60 år den 28 april och hon ville fira detta genom att bjuda med alla barn, respektive och barnbarn till TanumStrand i Bohuslän

Vi åkte dit direkt när jag slutade jobbet på fredagen och var framme runt 16-17. Checkade in och bekantade oss lite med området innan vi samlades på mammas rum och gjorde henne sällskap när hon öppnade sitt GULDKANT-paket som vi ordnat med i förväg. En liten deliktaessbricka och ett rött vin som tydligen var väldigt gott, lade tyvärr inte namnet på minnet eftersom jag inte dricker rödvin. 
GULDKANT--paket.
Därefter väntade en stor skaldjursbuffé i hotellets restaurang. Om man är en person som tycker om skaldjur så kan detta verkligen rekommenderas, det var väl bara hummer som saknades på bordet. Jag ropar inte högt när skaldjur erbjuds men jag mumsade på med vitlöksbröd, aioli, några räkor och soppa.  Barnen fick nuggets och pommes så de var också nöjda. En lyckad första kväll! 
Jojjo njuter 
Pappa älskar skaldjur 
Jag försöker få till en bild på mig och Victor men han är mitt uppe i en diskussion
Dagen efter njöt vi av hotellfrukost. Bara en sådan sak gör det värt att åka iväg en natt eller två. Som vanligt blev det lite mer klassisk frukost för mig men jag avslutade matintaget med att grädda mig en mumsig våffla. Lyxigt värre! Personer som passerat 60 år ska tydligen upp väldigt tidigt så frukosten intogs redan klockan 08. Detta medförde att vi lite yngre gick tillbaka och "däckade" en stund på rummen innan det var dags för några timmar på hotellets badhus. Ett trevligt sätt att umgås men också ett effektivt sätt att låta barnen leka av sig och göra något de tycker är roligt. Lite bubbelpool, lite varmbassäng och rutchkana. Vi lyckades till och med få vår kära mor att åka!! 
Pappas intresse för fiske påverkas inte av väder 
Planen var att gå en långpromenad efter våra timmar på badhuset. Dels för att se omgivningen men också för att man blir trött/det blir tråkigt att bara hänga på rummen ända till 18 då vi hade bokat bord för show och middag. Efter mycket om och men var alla klara och vi möttes utanför receptionen. Vi började gå ner mot bryggan och förvånades nog alla över det dåliga vädret. Det hade sett så gott ut när vi tittade ut genom fönstret men nu var det typ ishavsvindar som virvlade kring våra ben och rakt igenom våra kläder. Vi stöttade pappa i hans fiske i ungefär tre minuter och sedan vände alla tjejer tillbaka. Grabbarna (pappa, Victor & Zacharias) skulle vara lite manligare och minsann stanna kvar.  De kom tillbaka efter ca 10 min de också. Hihihi! 
Visst verkar de tycka fiske är superkul?! 
Miljön är vacker ute på kusten men det är inte jättekul när det är svinkallt!!
När vi kom tillbaka till hotellet slog vi oss ned i lobbyn med en Irish Coffee och bara småpratade. Riktigt avkopplande och trevligt. Insåg att jag faktiskt har semester!! =)
Om man inte tycker om kaffe eller whiskey så ser det godare ut än vad det är.
Jag drack en mildare variant och det värmde gott efter "köldchocken"...  
Klockan 16 knackade vi på mammas och pappas hotelldörr, sjöng "Ja må hon leva" för fulla muggar och firade vår lilla mamma på födelsedagen (en dag för tidigt). I mammas ögon var "vår tid" present nog för henne. Att vi avstår från annat och istället umgås med henne. Toka, klart hon ska firas!! 
Birgitta 60 år 
Det är väldigt spännande att se mammas reaktioner när hon öppnar paket. Vi har verkligen fått vår känsliga gen från henne, i varje fall en dos av den. Hon klarade sig fint både när hon öppnade kuvertet med ett presentkort på Alberts samt när hon fick en "finklocka" av oss barn. Det brast däremot när hon öppnade pappas stora kuvert med information om en långweekend till Rom för dem båda. Då fick Zacharias ta över och läsa högt istället. Pappa blev nog också rörd över att presenten blev så uppskattad för han fick väldigt bråttom ut på balkongen, såå varmt var det inte på rummet. Sötisar! 
Storasyster Annelie 
Paketöppning är spännande för alla runt omkring
När mamma bokade denna weekend så bokade hon också in oss på en trerätters-middag komponerad Plura och tillhörande show med Eldkvarn. Innan vi begav oss till lokalen fick vi komma igång med ett music quiz och lite Gangnam Style, en dans som passar alla åldrar =)

Tror barnen sjöng - Surfa comhem-style =)
Alldeles intill hotellet låg tidigare Sportshopen. Den är nu flyttad och istället användes lokalen till underhållning. Perfekt att ha den på så nära avstånd och de hade inrett den riktigt festligt. Vi hade fått riktigt bra platser, allra längst fram lite snett till vänster. Coolt! 
Vi slog oss ned och innan showen drog igång fick vi ta del av både förrätt och huvudrätt. 
Menyn; huvudrätten var ljuvlig, lika så desserten. Förrätten var ingen höjdare - en massa musslor, urk! 
Klockan 20.00 drog showen med Eldkvarn igång och alla verkade tycka att det var riktigt bra. Vi var i varje fall överens runt vårt bord och när man kikade sig omkring så var det mestadels klappande händer i luften, medsjungande munnar och glada tillrop. Perfekt som "familjekonsert". För Saga och Zacharias var det en häftig upplevelse utan de negativa delarna som galet hög musik och trängsel. 
Saga & Annelie diggar 
Jag har aldrig lyssnat på Eldkvarn tidigare men jag kom på mig själv med att sjunga med och klappa händer som en tok. Alltså rycktes jag med i stämningen och kände uppenbarligen till ett par av låtarna.  I och för sig är rycks jag alltid med när det är livemusik. Det är något speciellt med det! 
Showen var fantastisk och alldeles lagom lång.  
Jag gillar Plura som artist.
Plura in action - vi hade rätt bra platser om man säger så
Söndagen bestod av frukost, utcheckning och ett långt besök på Sportshopen. Tänk er 14.000 kvadrat meter med sportkläder - det är ju rena rama himmelriket för mig. Jag hade kunnat gå runt i flera timmar till men hunger och en önskan om att hinna vara hemma någon timme innan Victor skulle till jobbet fick även mig att avrunda besöket, mitt bland alla Nike-linnen. 

TACK MAMMA FÖR ATT DU BJÖD MED OSS PÅ DENNA HÄRLIGA HELG! 
DEN KOMMER VI MINNAS LÄNGE!! 

Inga kommentarer: