söndag 16 juni 2013

Skolavslutningar och Svansjön

En hektisk vecka med skolavslutningar i dagarna tre.
Avslutningsmiddag med år 9 under måndagskvällen, resterande elever under tisdagen och sedan besökte jag Saga på hennes första skolavslutning på onsdag morgon.
Alla avslutningarna var väldigt trevliga och det är en speciell stämning vid dessa tillfällen.
I mina ögon, det absoluta sommartecket!

Resten av veckan har vi avslutat arbetet i våra arbetslag samt påbörjat arbetet i det nya. Jag kommer nästa terminen att tillhöra arbetslag år 7 och där undervisa i svenska. Ska bli väldigt spännande. Några nya kollegor och några som jag arbetat tätt med sedan tidigare. Det blir en bra blandning och sedan hänger jag såklart fortfarande kvar med Fredrik och Niklas i idrotten för år 7-9. Jihooo!

I fredags gjorde jag i varje fall min sista dag för den här terminen och har nu alltså sommarlov. Det kom lika plötsligt som vanligt och nu ska jag göra allt för att dessa lediga dagar inte ska flyga iväg.
Inledningen blev väldigt bra - åkte till Göteborg och åt middag med Victor och svärmor. Sedan gick vi till Göteborgsoperan för att se på SVANSJÖN som jag fick biljetter till i födelsedagspresent.

En mycket bra föreställning som framförallt påverkade mig efteråt. Jag fascinerades av alla duktiga dansare så det tog ett tag innan jag förstod de olika rollerna och storyn men när de föll på plats blev det riktigt, riktigt bra. Jag har aldrig sett originalversionen men det här var alltså en streetdancetolkning av Fredrik "Benke" Rydman. Imponerande!

I Fredrik Rydmans tolkning av den klassiska sagan Svansjön har handlingen förlagts till nutid och streetdance möter Tjajkovskij. Istället för trolldom och övernaturliga händelser får Rothbart makt över sin omgivning med hjälp av droger. Svanarna är prostituerade och helt beroende av Rothbarts beskydd och heroinet han förser dem med. I kampen mellan det onda och det goda är begäret till droger och kärlek centralt. Det gäller att ta rätt beslut och våga lita på rätt person. Hur slutar sagan denna gång?


Inga kommentarer: