fredag 26 juli 2013

Eureka!!

Inleder dagens inlägg med glädjetjut och hurrarop!!
Efter frukosten imorse såg Victor att min pappa hade ringt och eftersom han även hade gjort det kvällen innan tänkte vi att det nog var något viktigt och ringde upp. Han meddelade då att det hade ringt någon från Roms camping och sagt att pappas vän glömt en bag med pengar m.m i deras område.
Pappas vän måste vara jag, Sofia, eftersom det var min telefon som låg i väskan.
Cirkus Maximus - mest likt en gräsmatta men det var alltså här de hade bl.a. kapplöpningar
Jag trodde inte det var sant och ville typ bara avsluta samtalet så att vi kunde ta oss till campingen som ligger 1 minut från busshållplatsen. Det VAR alltså VI som på egen hand förlagt väskan när vi stressat ombord på bussen! Fruktansvärt oansvarigt och pinsamt men just nu skiter vi i det. Alla kan göra misstag och vi har lärt oss en läxa.

Vi gick lite extra snabbt till busshållplatsen och väl på plats fick vi tillbaka väskan med ALLT kvar. Det är helt otroligt och vi har fortfarande inte förstått att allt har löst sig! Sååå skönt!
Det var campingens säkerhetsvakt som hade sett att vi förlagt väskan och han hade lämnat in den i receptionen för att ingen skulle stjäla den. En av hans arbetsuppgifter är nämligen att titt som tätt gå ner hållplatsen och varna alla turister för den höga andel ficktjuvar som finns på täta folksamlingar i Rom. Vi tackade och bockade, neg och kysste nästan hans händer. Det finns fortfarande oerhört ärliga människor och det är härligt att få uppleva det.
Försök till panoramabild av Forum Romanum - blev visst lite oval
Resten av dagen har inte varit annat än toppen. Det är vår sista dag i Rom eftersom vi imorgon efter frukost styr bilen mot Florens. Idag var det så dags för "den antika" dagen. Vi har hunnit med allt vi planerat och det har bland annat inneburit;
* Colosseum - Roms främsta amfiteater, byggd 72 e.Kr.
* Palatinen - ett forna kejsar- och aristokratresidens
* Forum Romanum - f.d. "centrum" i Rom.
Vi fick tillbaka vår guidebok och den är underbar! Den + Victor = jag får en grym guidad tur =)
Det tar längre tid än vad man tror att besöka dessa platser. Lite på grund av köer men också på grund av de gigantiska områdena. Vi har fortfarande några läxor kvar att lära oss, bland annat det här med mat och dryck. Vi fortsätter uppenbarligen att gå i turistfällan - varenda dag! Idag köpte vi varsin 0.5 liter vatten utanför Forum Romanum för 2,5€ STYCK! Inne på Palatinen/Forum Romanum finns inget ätbart och således var vi sjukt hungriga efter några timmars promenerande.... vad gör vi? Jo, vi slår oss ned på restaurangen utanför Metrostation Colosseo (med utsikt över Colosseum). Självklart var det mindre bra mat till överpris. En Fanta kostade t.ex. 5,5€ och en "barnportion" med pasta bolognese 10€. Härligt! Hungern stillades i varje fall och vi hade ny energi för att besöka Colosseum.
Colosseum - behöver inte säga mer!
Jädrans vilken byggnad!
Helt galet. Tänk att man kunnat bygga dessa byggnader samt bevara dem. Colosseum måste ses!
Vi har haft 38 grader idag och det är varmt. Har man ont av värmen ska man undvika besök en dag som denna men om man har med sig mycket vatten och tillåter sig att ta några pauser i skuggan så går det bra. Solskyddsfaktor kan också vara bra för solen steker på bra i dessa omgivningar.

Efter Colosseum gjorde vi en liten avstickare med tunnelbana och tåg till ett rekommenderat ställe som heter Ostia Antica. Det har tidigare varit Roms viktigaste hamn men består idag främst av bevarade ruiner. Vi klev av tåget, tog en glass på stationen och läste på lite om sevärdheten. Vi tittade på varandra och konstaterade att vi sett mäktigare ruiner än detta. Vi avstod besöket, hoppade på nästa avgång och klev istället av tre stationer längre bort och tog en promenad till stranden. Inte någon toppstrand men det var ett skönt miljöbyte, komma bort från alla turister och bara njuta av lite vågskvalp. Vi hade tyvärr inte med några badkläder men det var riktigt gött ändå.

Vi börjar bli riktiga proffs på det här med kollektivtrafiken i Rom, av och på, av och på....
Vi tog oss tillbaka till stan för att äta middag och uppleva några av sevärdheterna igen, nu by night.
På väg till Fontana de Trevi hittade vi en riktigt mysig liten italiensk restaurang och äntligen fick vi uppleva den italienska stämningen och maten. Supergod pasta, trevlig personal och annorlunda inredning. Mums!!
Petruskyrkan by night! Vackert!
Därefter åkte vi vidare till Peterskyrkan och det var fantastiskt att få se den utan 4000 besökare runt omkring. Det var en del folk där nu också men de satt lite här och var och småpratade. Inga köer, inte massa fotograferande utan bara god atmosfär =)

Om man bortser från att vi förlorade en dag här i Rom, den då vi satt på polisstationen, så har vi haft en fantastiskt vistelse här och vi rekommenderar verkligen Rom. Jag tror att två dagar är för kort och mer än en vecka är för långt. I varje fall i denna hetta.

Imorgon får vi se vad Florens har att erbjuda. Förmodligen blir det lite lugnare!
Vi vill också passa på att gratulera Emil och Cilla som gifter sig imorgon. Vi hoppas att ni får en helt fantastisk dag och ser fram emot att få ta del av filmklipp och foton när vi kommer hem.
All lycka och välgång till er!