måndag 2 september 2013

Hello kettlebell!

Terminen startade med SELMA SPA som omnämndes i mitt senaste inlägg (den 17 augusti!!) och sedan dess har det rullat på i en väldig fart. Någon ro till att sitta ner och blogga har inte funnits.

Det är flera saker som jag gärna hade bloggat om men det får bli vid senare tillfälle (OM det blir av). Skulle jag försöka skriva ikapp det nu så kommer jag väl aldrig fram till nuläget och dagens datum.
Nämner några saker i punktform - är det något som väcker intresse?
* Uppstart med nya elever + mentor i år 7
* Alliansloppet (speaker även i år)
* Jobb på Butlers
* Läger med vandring på Bohusleden med år 8 (72 elever)
* Inventering på SG
* CrossFit
* Kostförändring

Nu sitter jag hur som helst i Göteborg på Pedagogens bibliotek och inväntar dagens andra seminarium. Varför jag sitter här är en väldigt, väldigt lång historia och om jag går in på den blir det ett mycket aggressivt och ilsket inlägg. Därför tänker jag helt enkelt bara acceptera det faktum att jag ska försöka kombinera jobb och studier under fem veckor för att sedan ta tjänsteledigt 5 veckor och genomföra praktik på en annan skola. INSANE, men som sagt, nu accepterar vi detta och går vidare i livet. Jag har blivit lovad och intygad att det inte ska dyka upp fler hål i min utbildningsplan och efter v.44 hoppas jag för hela mitt liv att jag kan få min lärarexamen!!

2 september känns för övrigt som ett magiskt datum för hösten och lämpligt nog så drar höstterminen igång för både Älvhögsborg och TKSK ikväll. Jag ska ha ett Combatpass med utlottningar av fina priser och därefter börjar TKSK sina träningar på måndagar istället för på torsdagar. Det känns väldigt bra. Tidigare har jag tränat CrossFit direkt efter Combat på måndagar och det har liksom inte gett CrossFit en ärlig chans eftersom jag alltid kommer dit helt trött och slut i musklerna. Nu kan jag istället köra CrossFit på torsdagar och komma till träningen relativt fräsch.

Igår höll Daniel i sommarens sista träningspass med TKSK och jag passade på att ta mig ner. Inser att SM närmar sig och som vanligt har jag knappt kollat på kloten sedan förra tävlingen och det var länge sedan!! Vi körde en stege med en procentsats och den baserades på att man skulle klara 80 reps/ minut i 10 minuter. Jag stod i valet och kvalet mellan 20kg eller 24 kg men valde till en början att satsa på 20kg - just för att det var så längesedan. Det kändes relativt lätt så i vissa set provade jag även med 24 kg. Det gick fint men jag insåg också att det aldrig hade gått att genomföra hela stegen med den vikten. Jag insåg också att jag måste lugna ner mig och inte ha så förbaskat bråttom.
Lite kvar att jobba på alltså.

MIN STEGE
10 % - 8 reps - 20 kg - 38 sek
20% - 16 reps - 20 kg - 1,16 min
50% - 40 reps - 20 kg - 3 min
30% - 24 reps - 24 kg - 2,35 min
30% - 24 reps - 20 kg - 2,12 min
20% - 16 reps - 24 kg - 1,30 min
10% - 8 reps - 24 kg - 40 sek 

SM i oktober hade det varit väldigt roligt att klara lite över 80 reps med 24 kg och om jag tränar med liknande upplägg så borde det inte vara helt omöjligt. Jag gjorde ju ändå 70 godkända reps på Valhalla Open i Oslo i juni. Det viktiga nu är bara att inte låta tiden gå och glömma bort min egen träning. Om jag skriver ut min plan här så kanske det bidrar till att jag känner större press på att faktiskt träna. Vi får se - nu ska jag leta upp sal B2-213.... hmmmm?
Näst sista setet i stegen

Inga kommentarer: