tisdag 14 januari 2014

Tisdagsreflektioner

Har glömt hur vackert det blir när snön stannar... fridfullt!
Tisdag och jag är väldigt trött.
Anledningen är enkel, jag satt uppe och planerade lektioner i källkritik till alldeles för sent igår.
Jag behöver bli lite smartare i min planering för tisdagarna då måndagar är en lång dag. Jobb 8-17, BodyCombat 17.45-18.45 och sedan träning med TKSK 19.30-20.30 (20.45).

Fick ingen bra start imorse då det krånglade med inscanning av material, hittade inte mitt favorithalsband och hade inte med snöskottning (endast av bil) i min tidsplanering.
Jag hann dock i tid och lektionerna gick bra. Inser mer och mer vikten av uppgifter som går att genomföra på ett lektionstillfälle, tydlig start och tydligt stopp. Rabblandet av kunskapskrav verkar inte riktigt lika uppskattat...

17.30 var jag inbokad på CrossFit. Första officiella passet för min del i den nya boxen, jag provkörde lite i fredags men det räknas inte. Fullbokat pass, 8 tjejer - 2 killar. Precis som det ska vara =)
Vi inledde med teknikträning i pushjerk. 5 omgångar med 2 repetitioner stod på schemat.
I min grupp började vi på 40 kg. Sedan gick jag upp till 50 kg i två omgångar och slutligen två omgångar med 55 kg. Här har jag lite fördel från kettlebellträningen där vi använder oss mycket utav jerktekniken. Däremot är jag väldigt ovan vid greppet kring stången och det begränsar mig.
Jag kan tydligen inte ens få runt tummen runt stången, jag vill hålla kvar den intill pekfingret. När jag försöker så låser det sig helt i huvudet och jag kan heller inte få armbågarna - de pekar rakt ner.
Mitt mål den närmaste tiden är att jobba med greppet i de olika övningarna istället för vikten!

Dagens WOD var en intervallbetonad - precis vad jag behöver!

8 varv
21 double-under
15 wallball
9 chest-to-bar
60 sekunder vila innan nästa varv

Jag tror min tid blev 27.56 eller liknande. Tror åtminstone inte att den blev högre än så, kanske att någon sekund kan plockas bort. Ska bli bättre på att kolla ordentligt innan jag går hem.
Tanken var att man skulle ha högt tempo i passet och helst köra övningarna på 90 sekunder. Som ni ser på tiden fungerade inte det för mig.
Denna bild lånar jag från CrossFit Trollhättans instagramsida.
Fotona är tagna från kvällens sena omgång - lite fler killar representerade =)
När jag ser bilden vill jag ner och köra igen.... skumt det där!
Golvet i den nya boxen var riktigt gött. Speciellt att göra double-unders på. DU gick alltså väldigt bra och i flera omgångar lyckades jag göra dem unbroken. På wallballs utmanade jag mig med 10kg-bollen och detta medförde att jag fick dela upp dem i 3x5 reps. Kändes helt ok och kan nog utvecklas ytterligare. Sist ut var då de förbenade chest-to-bars. Jag insåg snabbt att det får bli chins istället och det var utmaning nog. Nu kan jag inte ens cykla två utan jag gör en, dinglar fram och tillbaka några gånger, gör en till och dinglar igen. Försökte dela upp dem i 3x3 reps. Irriterande, frustrerande men det gick och nu jäklar! Dessa ska övas på!
Jag hade pulsklockan på mig igen och alla 8 toppar ligger på 160-167 bpm och i alla pauser är jag nere i 110-120 bpm. I sista kom jag bara ner till 134 bpm. Vet inte om det är positivt eller negativt att jag är så jädra jämn. Är det min Comfort zone? Borde jag gå ut hårdare, avsluta hårdare?

Tog en go dusch och körde sedan bilen hem i slowmotion. Det är lite lätt snökaos här i Trollhättan och enligt mig är vägarna inte superbra plogade. Kom hem och fick maten serverad. Plockade undan, jobbade en del, surfade lite mer och sedan var det dags för mitt andra yogapass utifrån boken "Yoga - en kvart om dagen". Idag var det yinyoga och fokus låg på höft, lår och ländrygg. Det var ett väldigt lugnt pass som gick ut på att hålla kvar i varje position i två minuter. Välbehövligt!!
Som avslutning skulle jag ligga ner på rygg i något som jag tror kallas savasana - dödmansställning. Där skulle jag ligga i 4 minuter. Jag ställde alarmet men lyckades ändå somna och slumrade i cirka 10-12 minuter. Hmmm? Trött eller dålig på att BARA slappna av?

Nu känner jag mig i varje fall på bättre humör än vad jag var innan. Känns som jag har fyllt på med energi och jag kommer nog sova gott. Bäst att kolla busstabellen och knyta sig. Något säger mig att jag behöver gå upp i tid för att hinna till jobbet i det vädret.
Min lilla yogahörna! 

"The only bad workout is the one that didn't happen!"

Inga kommentarer: