söndag 12 januari 2014

Yoga - en kvart om dagen

Snö.
Söndag.
En helt ledig söndag.
Inga speciella planer & Victor jobbar.

Jag vaknade innan klockan ringde och jag kände direkt att det skulle bli en väldigt bra dag. Inte av någon speciell anledning och heller inte för att jag skulle göra en massa saker som stod på en lista. Jag kände det helt enkelt och jag fick rätt. Klockan närmar sig 18 och vid 19 ska Elin och Mika komma hit på lite tacos. Victor har precis kommit hem och har gått och lagt sig en stund. Dessa daghelger tar musten ur honom. Jag har alltså en timme över till att blogga och fixa med en film för TKSK. Gött!

Vad är det då jag har gjort idag?
Jo, jag tror att jag har börjat det nya året.
I fredags kom ett paket med böcker som jag beställt och en av böckerna heter "Yoga - en kvart om dagen". Jag har i X antal år tänkt att jag borde börja med någon form av rörlighetsträning men det blir liksom inte av. Jag är fortfarande för mycket på jakt efter svett och flås när jag tränar för att tillåta mig att ägna en av mina träningstimmar till lugn träning. Därför är min plan att nu försöka träna lite yoga på egen hand här hemma, antagligen inte varje dag, men åtminstone de dagar då jag inte tränar något annat. Min kropp behöver det och för att lyckas tror jag det är bra att börja i det lilla.

Jag läste igenom introduktion medan jag låg kvar och drog mig en stund i sängen. Jag blev väldigt motiverad och bestämde mig att det var idag, söndagen den 12 januari som jag skulle dra igång.
Sagt och gjort. Jag drog på mig träningskläder, tände lite ljus i vardagsrummet, dammsög vår matta (har ingen specifik yogamatta ännu) och hittade en yogaplaylist på Spotify. Jag slog upp bokens första träningsprogram och satte igång.

Det är väldigt ovant att andas enbart genom näsan och tankarna gled iväg på annat några gånger men jag är ändå nöjd med passet och det kändes som att det var på en lagom nivå. Jag fixade rörelserna utan att behöva stoppa upp och läsa hela tiden och det var heller inte för svårt. Det är viktigt för att motivationen inte ska försvinna. Mattan var lite hal och jag blev väldigt varm om fötterna. Jag ska dock fortsätta några gånger till innan jag införskaffar en yogamatta... det kan ju vara onödigt ifall jag inte fortsätter. Fast det ska jag ju självklart göra!

Resten av dagen har jag rensat ut julen och jag tror det är därför det känns som att det är nytt år. Det känns rent och fräscht överallt. Jag är inte helt klar men allt pynt är åtminstone borta och det är egentligen bara granen kvar. I vanliga fall stressar jag det sista för att bli klar med allt men nu ska jag istället fortsätta resten av veckan så att det blir ordentligt gjort.

Nu verkar det krångla med iMovie för mig. Antagligen har jag lagt in för mycket bilder och filmer.
Får fokusera på det en stund, den nya terminen drar igång imorgon så det vore kul att göra lite reklam!

Två bilder från program 1: Fokus på höft och ryggrad
Ett försök till positionen hunden - kanske borde backa bak mer med benen?  
Den bättre sidan i en roterad glödposition - andra hållet var väldigt mycket stelare...

Inga kommentarer: