onsdag 9 juli 2014

Gotland - Visby del 1 (ankomst)

Lördagen den 5 juli försökte vi sova så länge som möjligt. Dels för att fredagen bestod av en överraskningsfest för Victor men också för att kommande kväll/natt skulle bestå av bilkörning/åkning.
Efter ett trevligt kalas för Zacharias och Mattias, städning efter festen, slängande av sopor på återvinningen, middag och packning hoppade vi in i bilen runt 22.30.
Dags att påbörja resan till Gotland och Visby.

Som vanligt fick Victor stå för körningen, men precis som på vår resa till Italien imponerade jag.
Jag höll mig vaken nästan hela vägen. Slumrade väl till sista timmen eller så men ändå!
Vi var framme i Nynäshamn ungefär en timme innan färjans avgångstid och checkade in utan problem. På grund av strul med biljetter (inställd färja) var vi glada att vi ens kommit iväg men det var lite surt att sitta vid restaurangens bord och stolar i lite drygt tre timmar. Det gick liksom inte att få till någon lämplig position för att sova eller åtminstone vila. Tyckte lite lätt synd om Victor som kört hela natten och faktiskt var trött - han var värd att få slumra till. Istället fick vi fokusera på Gotlandsguiden och förkovrade oss i vad vårt semestermål hade att erbjuda. Vi insåg snabbt att veckan skulle behöva planeras och pusslas ihop för att allt önskvärt skulle hinnas med....
Gotlandsguiden finns också som app - sjukt bra och mycket användbar!
Färjan avgick på utsatt tid och vi ankom till Visby hamn 08.05. Egentligen skulle vi fått tillgång till vår lägenheten klockan 15.00 denna söndag men till vår lycka fick vi ett sms av uthyraren att vi kunde
höra av oss och få komma dit direkt. Kan det bli bättre?

Vi hittade en parkering, tog oss upp för en brant backe och hittade huset där vår lägenhet skulle finnas utan några felvägar. Fem minuter senare kom vår uthyrare och han var hur trevlig som helst. Han informerade om husets regler, gav några rekommendationer om gratis parkering, närmsta Ica osv och sedan fick vi "flytta in". Vi körde fram bilen, packade ur och medan Victor letade upp parkeringen bäddade jag i ordning sängarna. 10 minuter senare stensov vi! Helt fantastiskt!
Vi ställde inga klockor utan lät kropparna få den vila de behövde. Är det semester så är det!
Skeppargatan 20. Lägenheten med öppet fönster är vår =)
När vi vaknade packade vi upp våra tillhörigheter, åt vår medhavda lunch och gick sedan ut i det fantastiska vädret och började bekanta oss med närområdet.
Vi bor alltså precis innanför ringmuren, vid Skansporten, nära södercentrum.
Efter bara en halvtimme kände vi båda två att detta kommer bli en underbar semester. Det kändes som att vi var utomlands och lugnet innanför muren ingav rätt semester-mode.
1 minut från lägenheten ligger ett promenadstråk som man kan följa runt muren om man så vill.
Vi strosade runt i stan, kikade i några affärer och när vi såg ett ställe med vacker utsikt slog vi oss ner och beställde in lite svalkande dryck. Apelsinjuice till Sofia och en vit Sangria till Victor.
Intar en vit Sangria på fik/pub/restaurang Krönet - underbar utsikt.
Ännu en bild från vårt lilla stopp på Krönet. Bilder gör aldrig vyer rättvisa men jag tror ni skymtar havet =)

När törsten var släckt fortsatte vi genom stan. Kullerstensgator, gamla, låga hus, stenfår, butiker och massvis med uteserveringar präglar innerstaden och en härlig blandning av människor cirkulerar. Pensionärer, par, barnfamiljer, stekare, ungdomar och säsongsarbetare...
Frågan vi ställde oss denna dag och fortfarande grubblar över - var är alla Gotlänningar?
Stora Torget, Visby
Stora torget, Visby - marknaden.
Munkkällaren och Gutekällaren blir nattklubbar senare på kvällen.
Victor spanar in i Gotlands Bryggeri.
Senare provade han bland annat en Sleepy Bulldog Summer Pale Ale.
Köttbullen vankar fram på Adelsgatan - på väg hem från en kväll i centrum och mycket god mat på Amarillo.
Vi hade hört mycket gott om solnedgångarna här på Gotland men vi blev ändå överraskade över hur vackert det faktiskt var och är. Vi stannade på flera olika ställen och bara tittade.
Självklart skulle vi försöka fota detta underbara ljus men det är stört omöjligt...
Sitter och njuter på Ringmuren... lycka att få uppleva ljumna svenska sommarkvällar!
Parkeringen innanför Skansport i Ringmuren. Cirka 2-3 minuter från vår lägenhet.
Efter middagen gick vi alltså tillbaka till lägenheten och där gjorde vi upp en preliminär planering för veckan. Vad "måste" vi se/göra, var vore kul att hinna med och vad kan vi göra om det blir tid över eller ändrade planer? Våra önskemål stämde väl överens och dessutom verkade vi kunna lösa pusslet utan att behöva "knö in" flera saker per dag. Med en go känsla i magen bäddade vi ihop sängen och soffan, läste några sidor i våra böcker och stensomnade innan midnatt.