torsdag 10 juli 2014

Gotland - Visby del 2 (Lummelunda, Pippi och Crêperiet)

Vår första heldag här på Gotland ägnades åt sightseeing och vi begav oss en liten bit norrut från Visby.
Där ligger ett samhälle som heter Lummelundsbruk och här återfinns Lummelundagrottorna som vi tidigare läst om, både på nätet och i vår guide. Grottmynningen har varit känd sedan länge med 1948 upptäckte tre pojkar en passage till de inre delarna, som man nu kan besöka. (http://www.lummelundagrottan.se)
Vi hade dock inte varit inne på den hemsida som jag länkade till (precis här ovanför) och vi hade därför missat informationen som mötte oss på parkeringen; grottemperatur 8 grader. Perfekt - vi var klädda för de 30 grader som väderprognosen så trevligt hade visat. Nåja, 60 minuter skulle vi väl klara av!
Pojkarna Örjan Håkansson, Percy Nilsson och Lars Olsson började undersöka och tillbringa tid i grottan 1948 och två år senare gjorde de en stor upptäckt. När ett stenblock ramlade ner fick de syn på en smal öppning och de kunde börja utforska en 20 meter lång gång som nu kalas "Pojkarnas gång".

Vår guide hade den klassiska informationsdialekten/stämman men var väldigt duktig och talade så att alla hörde och förstod utan att bli alldeles för långrandig. Vi fick också möjlighet att fota lite i de olika "salarna". Det var väldigt mörkt därinne men de mest märkliga fossilerna och droppstensformationerna var belysta och det gick ganska bra att fota under dessa förhållanden. Åtminstone som semesterminne.

Trots att de gjort grottan och dess gångar "besöksvänliga" fick även jag gå relativt ihopkrupen i vissa passager =)
Lagom till lunch hamnade vi på Krusmyntagården som ligger något närmare Visby (1 mil). Det är en örtgård med över tvåhundra växter som också erbjuder restaurang, butik och café. Stället verkar ha funnits i över 40 år men har rustats upp och fräschats till de senaste åren. Det är fri entré och fri parkering och man kan själv välja om man vill äta något rejält eller bara ta något att dricka.
www.krusmynta.se
Vi åkte främst hit för att äta i den vackra miljön och vi blev inte besvikna. Det kändes väldigt elegant, som att vi satt på en engelsk herrgård och att damer med små paraplyer snart skulle komma trippandes.
Sofia avnjöt en KRUSMYNTAS CLUBSALLAD MED SVENSK KYCKLING, BACON, DIJON, DRAGON,
MAJONNÄS. PARMESAN OCH SMÖRSTEKT KRUTONG (150 kr)  och Victor tog istället HALSTRAD GRAVLAX MED DILLSTUVAD FÄRSKPOTATIS (175 kr). Mycket gott och framförallt väldigt trevligt.
Efter maten strosade vi runt i örtträdgården och köpte sedan några produkter i deras lilla butik.
Små trevliga skyltar med information återfanns i örtträdgården.
Någon gång i våras när jag och Liza (http://lizasandberg.wordpress.com/) skrev med varandra på facebook gjorde vi den fantastiska upptäckten att hon just denna sommar skulle arbeta på Gotland. Weeehoooo! Vilket sammanträffande! Min och Victors resa dit var bokad sedan länge och detta besked gjorde resan even better. Det har inte varit lätt att få till träffar med denna kvinna då vi jobbar precis tvärtemot varandra och hon har som mest att göra när jag är ledig. Ofta har vi bara setts några minuter innan eller efter hennes shower och någon gång ibland har vi hunnit med en snabb fika innan mitt tåg går tillbaka till Trollhättan. Nu verkade det bli annorlunda - en vecka på samma ö, då måste vi hinna ses! Det började bra & redan denna första dag åkte jag & Victor till hennes arbetsplats Kneippbyn.

Kneippbyn ligger 3 mil söder om Visby och vi visste att vi skulle vara där strax innan klockan 15.00 för att se Liza in action som Pippi Långstrump. Därav höll vi oss i närheten av Visby med omnejd hela dagen. Min plan var att vi skulle cykla till de olika platserna men då både jag och Victor är förkylda tog vi vårt förnuft till fånga (övertalad av Victor) och sköt på cyklandet till på onsdagen.
Liza var fantastisk som Pippi och hade jag inte vetat att hon passerat 30-strecket hade jag kunnat tro att hon var en busig tjej på 12-13 år =) Pippishowen pågick i ungefär 30 minuter och de hade knutit ihop en liten story med inslag från flera av böckerna (eller filmerna). Vi fick se Tommy, Annika, Prussiluskan, Kling och Klang, pappa Efraheim och tjuvarna.
Denna dag passade solen på att gassa ordentligt och det var över 30 grader. Bänkraderna för publiken ligger mitt i solen utan minsta tillstymmelse till skugga. Något som skulle kunna förbättras!
Nu var vi två vuxna och har förmodligen lättare för att hantera värmen än vad alla dessa supersvettiga och nästintill yra barn har.  Många föräldrar verkade lida där de satt med sina barn i knät och försökte fläkta dem med tidningar, svalka dem med vatten och erbjuda både en och två glassar.
Vad gör man inte? Klart barnen ska få titta på Pippi!

Originalhuset Villa Villekulla (http://www.kneippbyn.se/om-kneippbyn/)

Mitt på området tronar det riktiga Villa Villekulla, originalhuset från Svt´s filmer om Pippi Långstrump, vilket givetvis är ett av naven i verksamheten. De två sista filmerna, ”Pippi på de sju haven” och ”Pippi på rymmen” är inspelade här på Sommarland sedan huset flyttades hit 1970 – i ett stycke!
När showen var slut var det kramkö till Pippi. Hade det varit som det brukar hade jag snällt stått kvar och väntat tills Pippi var ledig men nu anade jag/vi att vi skulle få möjlighet att träffa Liza senare i veckan. Våra svettiga kroppar sökte sig ner till något strandliknande nedanför Kneippbyn och efter lite stapplande på stenstranden lyckades vi doppa oss och sedan ligga och slappa lite på strandfilten. Gött!
Vi låg inte superbekvämt så efter någon timme packade vi ihop våra saker och tog oss tillbaka till Visby och vår lägenhet. Semester är semester och till den hör siesta. Vi passade alltså på att läsa och slappa lite innan vi gjorde oss i ordning för att gå in i stan och äta något. Helt underbart!

I augusti 2010 (http://pappicoolo.blogspot.se/2010/08/papp-goes-paf.html) åkte jag & Jojjo med på ett kryssningsfartyg mellan Stockholm och Visby. På denna resa fick man en heldag i Visby. Det ösregnade typ hela dagen man jag kommer fortfarande ihåg att vi åt lunch på ett ställe som hette Strykjärnet Crêperi och logi. Jag har berättat om detta för Victor och vi bestämde oss för att äta där.
Vi hade tur och det fanns bord lediga nätan direkt. Vi fick sitta på "balkongen" på baksidan och där hade vi fin utsikt med en lika vacker solnedgång som kvällen innan.
Vi avnjöt varsin Galette (matigare än crêpe då basen är bovetemjöl) med smarrigt innehåll och sedan delade vi på en crêpe till efterrätt. Det fick bli en typisk Gotlandsvariant med saffransglass och salmbärssylt. Riktigt goda smaker och spännande kombinationer rakt igenom! Rekommenderas!!