fredag 11 juli 2014

Gotland - Visby del 3 (Tofta, tornerspel och födelsedag)

Tisdagen den 8 juli blev min käre sambo 35 år.
Han blev firad innan vi åkte till Gotland men dagen till ära serverade jag honom frukost medan han låg kvar i sängen och löste korsord (vi vet, pensionärsvarning). Jag lyxade till det med att även köpa hem två bakelser. Någon skönsång ville han inte ha - jag förstår verkligen inte varför.

Efter frukosten begav vi oss till Österport - en av de tre stora landsportarna i Ringmuren. I närheten av Österport finns det en hel del shopping men vi var här för att kliva på det "Blå Tåget" som erbjuder en tur kring muren på cirka 45 minuter. Jag åkte med tåget även 2010 men då var det för att undvika regn, nu ville vi ta del av staden vi faktiskt besöker. Guiden i högtalarna talade lite gotländska - ett trevligt inslag eftersom vi fortfarande inte stött på mer än en gotlänning... vad vi vet i varje fall =)
Victor är redo för en tur med tåget
Tåget tog oss bland annat förbi Almedalen. Vi har medvetet prickat in vårt val av semestervecka till vecka 28 eftersom vecka 27 är Almedalsveckan och vecka 29 Stockholmsveckan. Vi ville ha det lite lugnare än vad det enligt rykten är under dessa två kända veckor. Nu fick vi chansen att se parken - de höll fortfarande på att packa ner en del av alla tält och spår av politiska budskap fanns kvar.
Almedalen - en vacker parkanläggning i Visby.
En dubbelselfie ombord på tåget
Ringmuren är 11 meter hög och 3,44 km lång. Kvar finns 27 av murens 29 marktorn och muren är en anledning till att Visby blivit utsedd till världsarvstad. Muren har 22 sadeltorn - det som liksom sitter som en sadel på muren...
Efter vår tågtur gick vi till Visby Hyrcykel och avbokade våra cyklar av två anledningar.
 (1) Victor tyckte inte det var någon bra idé att jag som både höggravid och förkyld tog mig fram på cykel i värmen och dessutom hade (2) Liza och hennes Jonas planer på att åka och bada i ett kalkstensbrott. Vi tyckte det lät väldigt trevligt och intressant så vi bestämde oss för att i år strunta i vår grundidé med cyklande och istället haka på dem och göra en gemensam utflykt.

Vår plan var alltså att cykla till Tofta Strand (två mil söder om Visby) men nu tog vi istället bilen dit. Så här i efterhand var det väldigt skönt. Termometern visade 34 grader och det var verkligen stekhett. Bra drag av oss att ta med en liten flaska med vatten och ingen solskyddsfaktor. Jättesmart, verkligen!
Det var mycket folk på stranden men vi hittade en tom fläck precis vid vattenbrynet.
Det var ganska kallt i vattnet men det blev tre HELA dopp och ett flertal "doppa-fötterna-dopp" under dagen.
Skulle fota det vackra vattnet och dess botten men såg snart att min mage är i vägen... så, nej - jag är inte naken! Bikinin är där nedanför någonstans =)
Vi hade några härliga timmar på stranden och sedan åkte vi tillbaka till lägenheten för att hinna duscha och äta något lätt innan kvällens aktivitet; Tornerspel på Strandgärdet. Victor fick biljetter till detta event utav mig i påskpresent i våras och vi har båda varit lite nyfikna på vad det var vi skulle få se.
Medeltidsveckan är någon gång i augusti men några gånger under sommaren erbjuder Gotland tornerspel i olika städer runt om på ön. Lyckoträff att det ägde rum i Visby under vår vistelse.
Strandpromenaden på väg till Strandgärdet
Vi bor ganska högt upp i staden (som till vår förvåning är väldigt kuperad) och Strandgärdet låg nere vid hamnen (i botten kan man säga). Det tog ungefär 15 minuter att gå dit och vi passade på att gå längs med strandpromenaden. Oerhört vackert,  hade vi inte haft en tid att passa hade det varit riktigt skönt att slå sig ner i skuggan under träden och bara njuta av den vackra utsikten och nu behagliga temperaturen. I solen var det fortfarande gassande hett. Våra platser visade sig vara på solsidan =)
Innan tornerspelen började kunde man strosa runt på en marknad som sålde saker från "medeltiden". Vi avstod från detta och köpte istället fyra flaskor vatten och en liten påse med brända mandlar...
En av våra riddare in action...
Tornerspelet var en riktigt rolig upplevelse. Riddarna genomförde X antal grenar av olika svårighetsgrad och vår sida av "arenan" tillhörde Landet och vi hade tre riddare. Andra sidan tillhörde Staden och hade också tre riddare. För varje vunnen gren hissades en flagga på vinnarnas sida. Det blev en intensiv kamp och riddarnas grenar blandades med begåvade bågskyttar och akrobater/gycklare från en grupp som hette Pax. Blandade åldrar och varierade förmågor - mycket trevligt inslag.
En annan av våra tre riddare - riktigt duktig!

Det hela avslutades med deltävlingen man-mot-man. Det var Victors favorit och jag får hålla med om att det var väldigt spännande när de red mot varandra i full fart och samtidigt skulle pricka den andres sköld med sitt "spjut". Det var såklart extra roligt för oss eftersom LANDET segrade
Nöjd att tillhöra landets riddare =)
 När tornerspelen var slut valde vi att återigen följa strandpromenaden tillbaka till muren och innerstaden. Vi hade bokat bord på en medeltidsrestaurang men hade gått om tid på oss så vi passade på att njuta av ännu vackrare utsikt och jag fick möjlighet att sträcka ut ryggen (behövs lite oftare nu...) i en av alla de fantastiska hängmattorna som fanns upphängda med jämna mellanrum.
Helt underbart! Här hade jag kunnat ligga i timmar.
Victor offrade sig och slog sig ner i gräset bredvid - han är allt bra snäll han... =)
 Restaurangen vi bokat bord på hette Kapitelhusgården - en medeltidskrog i centrala Visby.
Man kunde välja mellan att sitta i deras trädgård innanför murarna eller i deras 1200-talsbyggnad. Vi valde att sitta inne då det kändes mest "tidsenligt" och nytt för oss. Det enda ljuset i lokalen kom från stearinljus och vi slog oss ner på träbänkarna vid bordet mitt i salen.
Menyn
All dryck serverades i stora bägare och om man hade velat hade man kunnat prova på mjöd. Vi höll oss dock till vanligt vatten och någon annan variant av öl. Kan den ha hetat Klosteröl tro?
Menyn erbjöd färdigkomponerade medeltida tafflar med 3-rätter eller enskilda maträtter - allt med inspiration från korstågens resor och tillagad på råvaror som användes under medeltiden.
Sofias val: Pirog med skogssvamp, spenat och örter serverad med honungsbrynt kål och färskost
Victors val: ”Brinnande kyckling” späckad med torkade, importerade frukter och serverad med honungsbrynt kål

Medan vi väntade på maten kom det in mjukt rågbröd och hårt barkbröd. Vi fick också en skål med smör och två rejäla "täljknivar". Det var alltså dessa vi skulle smöra med och sedan använda som bestick. När vi läste i menyn insåg vi nämligen att de under medeltiden inte hade tillgång till gafflar (djävulens påfund) utan man åt med sina händer. Det skulle även vi...
Victor redo att hugga in på sin måltid - verkar dock som han ska äta med vänster hand (den smutsiga...)
Det var otroligt mycket mat och ovanan med att med fingrar och en kniv gjorde att det tog lite längre tid än vanligt. En unik måltid med spännande smaker och en annorlunda men väldigt trevlig stämning.
Vill man prova på något lite annorlunda på sin semester och är trött på "vanlig restaurangmat" så kan vi verkligen rekommendera denna restaurang. Kika åtminstone in på hemsidan: http://kapitelhusgarden.se/