onsdag 17 december 2014

Julbord

Julen 2014 kommer att bli speciell på tre sätt:
1. Victors första lediga jul sedan vi träffades (ledig i 9 dagar dessutom)
2. Vi ska fira julafton i vårt hus - 16 personer tror jag vi blir
3. Elliot ska få fira sin allra första jul

Har inte så jättemycket julstämning ännu men längtar som en tok! Ska bli sååå mysigt! 
En bit in i ätandet på Alberts.
Jag är inte så mycket för julmat men förra veckan gick verkligen i julmatens tecken. Det var julbord på löpande band. På onsdagen hade jag, Victor, Elin och Mika bokat bord på Alberts (Trollhättans lite finare restaurang). Jag var lite skeptisk till att betala så mycket pengar (695kr/person) när jag inte tycker det är såå supergott men vi tyckte helt enkelt att vi var värda lite lyx i vardagen & "julhetsen".
Försök till familjebild
Vi valde att gå dit på en onsdag för att slippa de värsta firmafesterna... inte får att vi någonsin varit på julbord som spårat ur men man har ju hört hur det kan gå till... hihihihi. Det var alldeles lagom med folk och vi behövde inte köa för att få mat. Vi var dock lite ivriga och roffade åt oss tallrikar innan vi fått glögg och menyn presenterad för oss, oooops. Vi är inte så fina i kanten vi. 

Det var så sjukt mycket mat. Tycker man om sill kunde man nog ätit sig mätt bara på det. Det fanns nog 20-30 olika sorter och till detta ål, ostron, lax, krabbterrine m.m. Jag fann till min glädje att det fanns Maki sushi och de var riktigt goda. Bland de varma rätterna högg jag in på de traditionella köttbullarna, prinskorvarna, 1 skiva skinka, några revben och nytt för i år en omelett med skaldjur. Trots att jag är lite feg blev jag helt klart mätt. Kanske inte riktigt på samma nivå som Victor som knappt kunde prata när det var dags för desserterna. Han hamnade i en djup paltkoma...
Dags för dessert
Dessertbordet gick inte heller av för hackor och jag åt crème brulée, knäck, färskost- och kardemummapudding, en struva och några chokladbitar till mitt te. Mums!! 
Hade jag inte varit så mätt hade jag nog kunnat gå en eller två rundor till och testat fler desserter... jag har blivit en sockerjunkie sedan Elliot föddes och fikar typ varje dag. Borde nog skärpa mig... nyårslöfte?
Tummen hittas allt oftare...
Elliot är alltid väldigt lätt att ta med men jag var lite nervös innan vi åkte till Alberts. Tänk om folk skulle tycka att det var dumt och att han störde deras fina kväll eller liknande. Man kanske räknar med barnfritt när man betalar en sådan summa pengar för sin mat? Jag hade inte behövt vara orolig. Han var sig själv och således väldigt "duktig". Sov en stund, låg i vagnen och tittade/pratade en stund och sedan ville han vara med och se vad vi höll på med. 
Perfekt med fyra famnar att hoppa mellan, då blir det ju aldrig tråkigt =) 
En vanlig syn på julbord,,, äter sig så mätt att byxorna behöver knäppas upp.
Elliot mumsade och åt som att han också fick ett julbord serverat. 
Vi var mycket nöjda och belåtna (lite för mätta) när vi tackade för oss, betalade notan och åkte hemåt. Vi var dock alla överens om att detta ska bli en tradition. I varje fall för oss fyra, när Elliot blir äldre tycker han nog det är roligare att vara hos någon lekvillig barnvakt. 

På torsdagen var Victor på julbord med sitt jobb, på fredagen var jag på julbord med Älvhögsborg på Quality Hotell i Vänersborg (sjukt god Waldorfsallad) och i måndags var Victor på julbord hos en i "herrklubben". Man kan ju tycka att julmat borde stå oss upp i halsen men imorgon börjar planeringen av maten till julafton, listor ska skrivas och handling ska göras... 

Nu kurrar det bra i min mage, en lite köttbulle skulle sitta fint =)

Inga kommentarer: