söndag 28 december 2014

Julen 2014

I mitt förra inlägg skrev jag att jag trodde att denna julen skulle bli speciell. Det blev den också. Den blev väldigt intensiv men samtidigt både lyckad och riktigt trevlig. 
Victor gick på semester den 18 december och då började vi med alla förberedelser. Jag har stått för pyntande, städande och Elliot medan han har fokuserat på inköp och tillagning av mat. Vi har även hunnit med att köpa alla julklappar och ha Annelie med familj här på glöggmys. 

En tradition sedan många år tillbaka är att vi (eller i varje fall jag eftersom Victor alltid har jobbat) har uppesittarkväll hos Elin och Mika. Där börjar ätandet om man säger så... Visst spelar vi Bingolotto men fokus ligger på att få i sig så mycket som möjligt av glögg, julmust, vörtbröd, julskinka, pepparkakor, choklad, godis, chips m.m. I år fick Elliot följa med och han trivdes som fisken i vattnet. Han är riktigt social och vill vara med där det händer... sova kan man göra hemma! 
Det var Mika som började hålla Elliot så att han "står" - väldigt roligt och han blir oerhört stolt i denna position.
Genom åren har det varit dåligt med vinster för oss i Bingolotto och i år var vi laddade för storvinst. Vi väntade, väntade och väntade på miljoner, långresor och bilar men tyvärr satt vi med det där sista numret även när BINGO dök upp på tv-skärmen. Jag vann dock 100 kr kontantvinst, på min dubbellott så 200 kr. Yeeehooo - vi gick i varje fall inte back. Ska nog rätta lotterna på datorn också för jag tror inte vi hängde med på en enda dragning under kvällen... vi åt och tjötade istället. 
Mika håller ett öga på tv'n så vi åtminstone spelar när det är dags för bingobrickorna. 
julafton åkte jag som vanligt iväg och öppnade upp Älvhögsborg för alla som ville spinna på Malins traditionsenliga Skinkepass. Det är fullt varenda år och en go start på dagen. Jag visste att det skulle bli mycket folk hemma resten av "helgen" så jag njöt av denna egentid. 
När jag kom hem hade Victors familj redan anlänt och matlagningen var i full färd. Jag städade klart, dukade lite lätt, duschade, ammade och fixade med lite smått och gott. Undvek köket då jag blir väldigt stressad när det är saker ÖVERALLT. Helt plötsligt var klockan 15 och det var dags att andas ut framför Kalle Anka. Jag hade inte riktigt ro i kroppen så jag tittade lite då och då medan jag fixade med marschaller, nagellack, julklappar osv. I samma stund som sista delen var slut drog allt igång igen och "friden" var över för den här dagen. Jag åkte och hämtade Jojjo medan mamma och pappa hämtade farfar. Klockan 17.00 var alla 15 personer samlade och vi drack lite glögg innan det var dags för julmiddagen. JÖSSES vad mycket mat det var - helt galet. Vi hade lätt kunnat vara lika många till utan att det hade synts på faten. Jag försökte få folk att äta lite till, hämta ännu en gång men det var omöjligt, de var typ mätta redan efter "fiskbordet". Jag är kanske inte rätt person att säga åt folk att äta då jag inte är någon storätare av julmat. Lite köttbullar, prinskorv, en skiva skinka, brysselkål, rödbetssallad och tunnbröd så är jag nöjd. Och ägghalvor såklart!! 
Stort tack till alla som hade med sig en massa godsaker och en stor, stor eloge till Victor som gjort köttbullar på egenmald färs, lagt in sill, gravat laxen, gjort skaldjurspaté, pastej och crabcakes, griljerat skinka och marinerat revbenspjäll. Han har även gjort egen rödbetssallad, waldorfsallad, vinbärssylt och bakat vörtbröd... Jag skulle göra ägghalvorna men han fick fixa dem också, ooops!

Vi fick fylla kylskåpet, uterummet och tvättstugan (inte inredd ännu därav kylan) med maten som blev över och det tog ganska lång tid. Tror inte ens vi hann få undan allt innan tomten knackade på fönstret och ville in. Barnen blev lite uppspelta även fast de inte "tror på tomten" och jag själv (barnet i mig) tycker att tomte är ett måste. Det blir så mycket mysigare än om vi själva delar ut paketen. 
Elliot vaknade mitt i julklappsutdelningen och var framme hos tomten flera gånger utan att bli rädd. 
Den stackars tomten blev väldigt varm så när en del av paketen var utdelade tackade vi tomten och tog hand om resterande paketutdelning själva. Men först fick vi såklart ta ett obligatoriskt foto på tomten och barnen. Elliot var lite skeptisk först men när hans trygga hand hamnade i munnen var det inga problem att sitta hos en skäggig man, hihihihi. 
Typiskt julfoto! I love it! 
Elliot fick så otroligt mycket paket och jag som knappt kunde komma på vad man köper till en pojk på tre månader. Det visste tydligen alla andra för han fick superfina och bra saker (se foto längre ner). Det tog ett tag att öppna allting och när det var klart var det dags för fika trots att alla fortfarande var mätta... Jag hann aldrig fota maten men dessertbordet lyckades jag fånga på bild INNAN det dukades bort, detta är alltså taget när alla vara klara!! Ska jag ha allt detta hemma?? 
I köket stod ris ala Malta med saftsås och här finner vi: en pistage- och chokladkaka, äggost med hemmagjord björnbärssylt, kanderade mandlar med sesamfrön, saffranskola, pepparkaks-cakepops, mandelmassa- och nougatbollar med chokladöverdrag, hemmagjord snickers, pepparkaksdrömmar och 5 olika delikatesser som Barbro gjort... Jag kommer inte ihåg alla ingredienser men hon har varit så snäll och skrivit vad alt är i en kommentar nedan. Tackar! 
Vid 23 var det dags för vårt heliga julklappsspel. Alla köper en julklapp för 50 kr, ganska vanligt men vårt special är att vi drar en bokstav varje år och i år skulle alla paket börja på bokstaven A. Alla paket ligger på bordet och om man får en 1:a eller 6:a tar man en paket. När alla har fått en paket innebär en 1:a att alla paket skickas medurs och när man får en 6:a får man byta paket med valfri person. Så håller man sedan på tills klockan ringer och den paketen man då har i sin hand behåller man. På varje paket finns ett rim och innan paketen öppnas i tur och ordning läser man rimmet och gissar vad det är i paketet. Himla trevligt tycker jag! 
Julklappsspelet i full gång! 
Zacharias spelade julklappsspelet istället för Mattias som var lite "upptagen". Så här kan han & Elliot umgås i X antal timmar. Lite roligt eftersom han absolut inte vill ligga så här hos mig eller Victor..
När alla läst sina rim och även dessa paket var öppnade arrangerade Zacharias ett music quiz där vi i två lag skulle skriva ner titeln på de 21 låtar han spelade upp. Music quiz brukar vara min lilla överraskning men jag får nog lämna över den bollen. Han var riktigt duktig och hade tänkt till för att hitta låtar som skulle passa alla. Hur många 11-12 åringar kommer på att ta med Elvis och Ted Gärdestad till exempel. Man blir ju alldeles full med kärlek i hjärtat. Så omtänksam
Quizledaren i sin nya fotbollströja! 
Vi kom i säng strax efter 01.30 på julafton och Elliot var med hela tiden. Väldigt trött men var mycket intresserad av vad som hände på övervåningen och skulle vara med in i det sista. Behöver jag nämna att han sov som en stock till strax efter 09 på juldagen. Han fick lite mat och somnade sedan om igen. Sedan upptäckte han att Victors familj var kvar och det var ju fortfarande lite spännande så han tvingade sig själv att vara vaken lite mer än vad han egentligen orkade. 

Emil (Victors bror) och Cilla skulle komma hit på jullunch runt 13-tiden och medan vi väntade föreslog jag att vi skulle gå ut och gå en liten promenad. Dels för att få Elliot att känna tryggheten i vagnen men också för att få lite frisk luft och miljöombyte. Alla hakade på och vi gick till Kopparklinten och kikade på utsikten. Tre minusgrader och lite vind som bet i kinderna! 
Väl tillbaka i huset plockades all julmat fram igen och till min förfäran kändes som vi plockade tillbaka lika mycket mat när alla lunchat klart. När ska denna mat ta slut? 
Elliot fick träffa sin lilla kusin Felicia och de bytte lite julklappar. Han är två månader äldre än Felicia och känns verkligen som en stor kille i jämförelse med henne. Nästan så man saknar den pluttiga tiden även fast han är helt underbar nu med allt gensvar och den snabba utveckligen. 
Efter julklappsspel (igen) var det tack och hej för då skulle vi hem till min mamma och hennes traditionella juldagsmiddag... jösses, mat igen liksom. 
Promenad på juldagen... nästan så man får lite vårkänslor när solens strålar tittar fram... 
Hos mamma blev det potatis, revben, sås och lite grönsaker. Väldigt gott och jag åt hur mycket som helst trots att jag var mätt när vi kom dit. Konstigt. När vi sedan dukade fram bullar, kaffe och Jojjos Silvia-kaka lyckades jag få ner ännu mer... Silviakaka är alltid gott men denna gång hade hon överträffat sig själv. Sjukt gott!!! Kan jag med att nämna att jag senare på kvällen även åt av de chips som ställdes fram. Januari kommer bli tuff för mig. Sockerberoende allan!! 
Vi skulle åkt hem tidigt för att ge oss själva och Elliot lite lugn och ro, men det blev en trevlig kväll med hela familjen och vi kom inte iväg förrän efter 23. Vi stensomnade alla tre.

På annandagen jobbade jag två timmar i receptionen på Älvhögsborg och när jag kom hem hade Elliot och Victor precis gått upp. Vi åt lunch tillsammans och när Victor åkte till jobbet somnade Elliot och så såg resten av dagen ut. Han varvade mat och sömn med små, små korta vakna stunder. Lille gubben, helt slut efter alla intryck och socialt samspel. Jag höll mig hemma med honom hela dagen och lät honom ta igen sig lite. Passade på att plocka undan lite här och var samt samla ihop hans julklappar och på riktigt titta igenom vad han fick. En rejäl hög! 
Gungdjur (drake), nallebjörn, krokodil (stor activity toy), bamboo tallrikset + bestick från Sebra, stor badanka, Barbapapalampa, massvis med badleksaker, mjuka klossar, strumpor, fleecetröja, trollmors vaggsång, ekologiskt bäddset, bok av Barbro Lindgren, snuttekanin, pekboken för lite sportigare barn, The Baby Guest book, Bröderna Grimms sagor (barnvänlig version), GAIS-body, skor, 2 Liverpool-bodys, makrillbyxor, pyjamas, badkläder med UV-skydd, kit med mössa, tofflor, byxor, tröja och hood, 3 dregglisar, babysim-kurs, body med utryckningsfordon, body från Amnesty, jumpsuit (It wasn't me), body + byxa... 
Julen var som sagt var intensiv men när det är roliga saker på schemat tänker man inte så mycket på det. Synd bara att tiden går så himla snabbt och nu är julen redan över. Julmaten är dock fortfarande kvar och det lär väl ätas rester ett bra tag till. Nåja, allt är ju tillåtet under mellandagarna (enligt mig och Elin) så det är väl bara att fortsätta mumsa och ladda kroppen inför en mer hälsosam månad i januari 2015. Inga dieter eller annat dumt men heller inte en massa småätande varenda dag. 

Hmmm, nu är frågan vad jag ska göra medan Victor är på jobbet? 
Fortsätta städa, lägga mig i soffan bredvid Elliot eller se till att lite mer från godisbordet försvinner? 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Den första godisen heter "red velvet-tryffel, som är rullad i kakao. Den vita är gjord på vit choklad, valnötter och tranbär. Nästa är svartvinbärsmarmelad som jag försökte göra som turkish delight och det gick väl så där.Hur som helst är svartvinbären från egen skörd. Nästa är knapriga fikonrutor med choklad samt kaffe-mandeltryfflar toppade med kakaonibs(skal). Och sist i min rad chokladbitar med olika nötter, bär,digestivekex och minimarshmallows.

Unknown sa...

Jag glömde ju det smarrigaste, enligt mig, kanderade mandlar med svart sesam och en gnutta salt.