tisdag 9 december 2014

Liten blir stor

För exakt tre månader sedan kom vår son Elliot till världen. Tre månader sedan!!! 
Vad händer? Jag hinner inte med. Trots att jag ser honom i stort sett varje minut varje dag undrar jag när han växer och utvecklas i den rasande takt som han ligger inne med... Slumrar jag till då och då? 

När han var 6 veckor lyckades vi fånga första "riktiga" medvetna leendet på bild och efter det har han varit glad nästan konstant. Att le, jollra och "prata" är hans största nöje för tillfället, förutom att sova och äta som fortfarande är väldigt uppskattat. Han vill vara med där det händer och favoritpositionen är helt klart att hänga på ena axeln (åtminstone när han är hos mig). 

En typisk dag för denna lille grabb ser ut så här (mer eller mindre): 
08.30 Jag tittar ner i sängen och där ligger Elliot och pratar. 
Tar ibland nappen och somnar om eller så går vi upp... 
09.00 Äter frukost och sitter sedan i babysittern och tittar på när jag (och pappa) äter.
Byter blöja och får på sig dagens första omgång med kläder. Busar lite.
11.00 Äter igen och somnar oftast ifrån maten. Får sova i babynestet eller i vagnen (vid promenad).
13-13.30 Vaknar på bra humör och redo för att prata och busa lite igen. 
Sitter med under lunchen, får ny blöja och sedan är det väl dags för mat igen. 
15.30 Somnar en kortis medan jag fixar med dagens projekt eller mig själv, typ dusch.
16.00 Resten av dagen är väldigt mycket mer oregelbunden än förmiddagen. 
Är Elliot hemma med pappa för att jag tränar så sover han långa stunder. Är jag hemma och Victor på jobbet så växlar det mellan sova, bli buren, joller och äta lite oftare. Är vi båda hemma får han oftast leka lite med Victor eller sitta med i köket när Victor lagar mat. Spännande!
19-20.00 Runt den här tiden brukar han somna in i en slags försömn inför natten. När han vaknar ur denna period brukar han nämligen få på pyjamas, ny blöja, mat och sedan sova i sin spjälsäng. Vilken tid det blir beror lite på när han vaknar och när vi lägger oss. Ingen fast rutin ännu. 
Cirka 23 Lägger sig för natten och somnar utan problem (om vi inte bråkar med sidokudde) till ljudet av speldosan i vår babywatch. Snuttar på sin tumme och när han inte orkar bråka med den får han sin napp och då tar det inte många minuter innan han sover och då ramlar nappen oftast ur. 
04-04.30 En vanlig tid för att vakna och få lite mat. Hade helst velat busa men jag försöker att inte falla för det utan ger mat och byter ibland blöjan. I med nappen och han somnar om.
(06.00 - Bråkar med sin tumme - får nappen och somnar om). 
Ett flertal nätter har nattamning och hjälp med nappen inte behövts, han har sovit hela natten igenom.

Detta är såklart inget fast schema, ofta bryts det av olika aktiviteter som besök, mamma/barngympa, öppna förskolan, träning, promenader och liknande. Han känns dock harmonisk och det är ganska lätt att tolka hans signaler. Börjar han gnälla så är han i stort sett alltid trött eller hungrig. 

Vad har då hänt i utvecklingen? 
* Han är över 60 cm lång
* Han har passerat 6500 gram
* Han ser sina leksaker - skäller på sin groda och pratar glatt och lent till kaninen
* Han suger på sina händer (nu har han kommit på att han kan ta handen till munnen och 
behöver inte jaga handen med huvudet - något som var väldigt gulligt)
* Han jollrar och testar olika ljud
* Han ler med läten (anar vi det första skrattet)
* Han har vänt sig från mage till rygg tre gånger (medvetet eller ej?)
* Han känner igen oss
* Han äter längre perioder (tidigare 4-8 min, nu 7-15 min)
* Det är roliga att bada, framförallt att plaska
* Vi kan resa honom till sittande om vi tar tag i händerna
* Huvudet är mer stilla i magliggande position (fortfarande lätt uttråkad här)
* Ligger mer och mer åt höger (ej i sidokudden)

Snart ska han få fira sin allra första jul och efter nyår gissar jag på att tiden går ännu snabbare. Mer rutiner, mer projekt, mer vaken tid och ännu mer utveckling. Ska bli spännande! 
Eftersom det inte går att bromsa tiden ska jag verkligen försöka ta tillvara på varenda stund. 
Detta, att sitta ner och reflektera över vad som sker/har skett, är faktiskt riktigt roligt! 
I full färd med att skälla på sin groda... vad har den stackaren gjort för ont?

Inga kommentarer: