tisdag 12 mars 2013

Crossfit Games 13.1


I höstas började jag träna Crossfit och jag fastnade direkt. Det är en sjukt rolig och utmanande träningsform och jag ser fram emot varenda träningspass. Tyvärr blir det inte riktigt så ofta som jag hade önskat men nästa termin ska jag försöka få ihop schemat lite bättre.

Jag hörde nyligen talas om något som heter Crossfit Games och det är en tävling i Crossfit som till en början är öppen för alla. Några i Crossfit Trollhättan anmälde sig och jag ska ju alltid vara med överallt så jag klickade in och registrerade mig jag också. På gott och ont! Jag hade ingen aning om vad det innebar och tänkte väl mest att det kan vara en kul grej och att jag ska försöka vara med i de moment som jag behärskar.

Tävlingen drog igång i förra veckan, närmare bestämt den 6 mars då det första passet, 13.1, släpptes. Som tävlande har du från den 6 till den 10 mars på dig att få passet (WODEN) bedömt av en domare och sedan ska ditt resultat registreras och verifieras på www.crossfit.com. Daniel som är vår huvudtränare och domare har varit på semester och tillfälle att bli bedömd gavs därför först i söndags.

Som jag redan skrivit så blev jag sjuk i förra veckan! Hur typsikt är inte det??! När jag loggade in på crossfitsidan för att läsa om första passet låg jag hemma med dunkande huvudvärk och jag blev helt matt när jag såg vad vi skulle genomföra. Jag tycker att snatch är en svår övning och jag är framförallt dålig på att få upp ett högt tempo i den. Första omgången skulle alltså genomföras med 20,4 kg, andra med 34 kg och tredje setet med 45 kg. Jag har nog aldrig provat med mer än 30 kg tidigare. SKIT!
Blev faktiskt lite irriterad då jag hade förväntat mig att det skulle börja på en trevlig nivå och sedan blir mer avancerat och utmanande ju längre fram i tävlingen man kom.

Söndagen kom och jag kände mig åtminstone feberfri och jag åkte ner till boxen för att kolla med Daniel vad reglerna säger om sjukdom. Jag visste nämligen att det inte fanns några som helst undantag gällande tid för inrapportering. Jag fick till svar att man måste få poäng (repetitioner) registrerade för att få fortsätta tävla. Sagt och gjort, jag drog av mig min överdragströja och ställde upp i första heatet. Vi var många tävlande och bara tre domare.

Jag körde igenom första delen; 40 burpees och 30 snatch med 20,4kg. Tiden blev 5,50 minuter och jag nöjde mig med. Jag flåsade som en varg (?) och fick inte ner någon luft i lungorna. Var grymt sugen men vågar inte riskera att bli sjuk igen. Jag stannade sedan kvar och tittade på när några av de andras körde på. Snacka om att bli både imponerad och sugen på att ha fullföljt. Nästa steg på snatchen såg tung ut men när jag kände på stången kändes den helt ok. Kan dock ha berott på att jag hann vila lite innan jag provade. Kanske hade känts annorlunda om jag hade gjort ytterligare 30 burpees innan?
Nu hamnade jag på plats 2480 och har alltså 70 poäng. Något som ska förbättras!

Här är de tävlande för Crossfit Trollhättan:

Inga kommentarer: